"אחוז לא מבוטל מתקבל ללימודי הוראה ללא תעודת בגרות"

פרופ' דן שכטמן שפתח את פורום הפיס לחינוך ולכלכה בירושלים, מציע להקשיח את תנאי הקבלה והליך הסינון של המורים בישראל

המכללות בישראל אינן מפעילות כל הליך סינון למועמדים ולסטודנטים להוראה, דבר הפגוע בהכרח באיכות המורים בישראל – כך טוען כה פרס נובל לכימיה פרופ' דן שכטמן מהפקולטה למדע והנדסה של חומרים בטכניון.

פרופ' שכטמן פתח את פורום הפיס לחינוך ולכלכלה שהתקיים בירושלים בהרצאה "לא כל אחד יכול להיות מורה", שבה הסביר מדוע יש להקשיח את הקריטריונים בכדי לשפר את איכות ההוראה ואת הישגי התלמידים בישראל. "השכלה אקדמאית מכפילה את השכר והיא חוצה מגדר ודת, לא חשוב אם אתה יהודי או מוסלמי, אם אתה גבר או אישה אם יש לך השכלה אחוז התעסוקה הוא עצום", פתח פרופ' שטכמן, "גברים יהודים לא חרדים מועסקים 90% ואלו שגמרו תיכון רק 71% מהם עובדים. הפער הדרמטי ביותר הוא בקרב נשים ערביות. נשים ערביות לא עובדות בגלל חוסר השכלה".

בהמשך הגדיר מה הופך עובדי הוראה למורה טוב, והסביר: "מורה טוב שולט בכיתה ברוח טובה ומייצר בכיתה אקלים נעים, הוא תומך בתלמיד ומעודד אותו ועוזר לו בשעת הצורך. כדאי גם שהמורה יהיה בקיא בחומר הלימוד הרבה מעבר לתוכניות הלימודים והוא יודע ללמד באופן שרלוונטי לתלמיד, ומביא דוגמאות מחיי התלמידים. מורה אינו ספק ידע בלבד הוא גם מחנך ומהווה מודל לחיקוי. אם המורה צורחת בכיתה שלא תתפלא שהתלמידים צורחים בכיתה, אם מורה מכבד את התלמיד – התלמיד מכבד את המורה".

בהמשך הסביר פרופ' שכטמן: "לא כל אחד יכול להיות מורה, וכאן אנחנו נכנסים לשורש הבעיה, יש לבדוק היטב את התאמתו של מועמד למכללה ללימוד הוראה לפני קבלתו ללימודים. מה שקורה היום הוא שתלמיד שנכנס למכללה להוראה מסיים את המכללה להוראה והוא מורה מוסמך בישראל. ישנן מדינות שבוחרים מורה אחד מתוך 10 מועמדים שרוצים להיות מורים גם אחרי שסיימו מכללה להוראה. בישראל אחוז הנדחים בפועל קטן מאוד ולמעשה אחוז לא מבוטל מתקבל ללימודים במכללות להוראה ללא תעודת בגרות".

בעניין זה מציע פרופ' שכטמן כלי סינון באמצעות ריאיון קבוצתי לפני הקבלה ללימודי הוראה במכללות. "המכללות להוראה אמורות לסנן את התלמידים תוך כדי תהליך ההכשרה, אבל בפועל כמעט כולם מקבלים הסמכה להוראה", הוא מסביר ומוסיף כי משום שאחוז גבוה מהמורים עוזבים בשנים הראשונות ומשם שישנה פרישה מוקדמת מהמקצוע של מורים יותר ותיקים המערכת זקוקה למורים רבים שאותם מכשירות המכללות תוך סינון לא קפדני. "אם מורה מלמד תוך הנאה – מורה כזה לא נשחק הוא נהנה המלחתו והתלמידים נהנים מהצלחתם", הוא אומר.

 

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: