איך מביאים תלמיד ללמוד לבגרות כשהוא מתמודד עם כימותרפיה?

כ-5,000 תלמידים נאלצים ללמוד בבית בעקבות מחלות או פציעות. המורים שמלווים אותם מתמודדים עם מפגש מורכב במיוחד, שלא פעם מסתיים בפטירתו של התלמיד

צילום: שחר עזרן

צילום: שחר עזרן

בכל שנה 5,000 ילדים ישראלים מכל המגזרים הקהילות והעדות, אינם פוקדים את בתי הספר ונאלצים ללמוד במסגרות חלופיות, בעקבות בעיות רפואיות, פזיות ונפשיות. דווקא בתחום הזה ישראל מובילה ונותנת מענה לילדים ולהוריהם.

ראשית, קצת רקע: בשנת 2001 חוקק בכנסת את חוק חינוך חינם לילדים חולים, המבטיח כי ילדים וילדות השוהים בביתם יותר מ-21 יום מפאת מחלתם, יקבלו את הזכויות המגיעות להם במסגרת חוק חינוך חובה חינם באמצעות מורה אישי אשר יגיע לביתם. כדי להגיע לילדים הללו, מפעיל World ORT –  קדימה מדע, עבור משרד החינוך, את תכנית שלבים, המספקת את שירותי החינוך לילדים החולים בביתם, בנוסף לטיפולים פרה רפואיים, להם זכאים התלמידים. והתמודדות, הן מצד המורים והן מצד התלמידים ומשפחתם, אינה פשוטה כלל.

"עבודה עם ילדים חולים דורשת מיומנויות אישיות מיוחדות", מסביר אבי גנון מנכ"ל קדימה מדע, "המורים והמטפלים רואים בעבודתם שליחות, ומכך שואבים את העצמה הרגשית הנדרשת כדי לטפל וללמד את התלמידים. זה גם מסייע להם בהתמודדות הנדרשת בביקור השבועי, ולעיתים לאורך כמה שנים, בבית התלמיד וכניסה למארג המשפחתי המקיף אותו. לעיתים המורים האלו נאלצים להתמודד עם הנורא מכל: פטירת תלמידם".

אבי גנון. צילום: שחר עזרן

אבי גנון. צילום: שחר עזרן

עבודת המורים קשה ומורכבת משום שהם אינם תומכים בתלמידים רק מהפן הלימודי, ולא פעם מהווים את החיבור לשגרה שהופרה. "המורה צריך לרקום עם התלמיד עולם לימודי עמוק, עשיר, מלהיב ומותאם אישית, שיאפשר לו, לפחות לשעות שבהן המטפל או המורה נמצאים עמו להתרומם מעל לקשיי היום יום, לחזק את רוחו ולספק לו תקווה אמתית ואמונה ביכולתו להבריא", מוסיף גנון, "כל הנושא של חשיבה חיובית הוא חיוני להצלחה. אנו לא מפסיקים לשאול את עצמנו: איך מביאים תלמיד חולה לחשוב כמו תלמיד בריא? איך מעוררים בו את הכוח והרצון להתמודד, למשל, עם בחינות בגרות כשהוא מתמודד גם עם כימותרפיה?".

"המורים לומדים את נושא התמיכה הרגשית"

וכדי להתמודד עם המורכבות בעבודתם, השנה החליטו בארגון לשים דגש על  הכשרות מקצועיות למרים, כדי לספק להם כלים להתמודדות במצבים הייחודיים. "באופן שוטף, רבים מהמורים בתכנית משתתפים בישיבות הקבועות של הצוותים יחד עם רכזי האזור, מגמה שאנו הולכים ומעמיקים בה. יחד עם עמיתיו המורים ושאר אנשי הצוות המטפל, מציף המורה את הסוגיות המאתגרות שצצו עם תלמידיו ודרך תהליך של למידת עמיתים, מקבל את העצות וההנחיה הדרושים לו ולתלמיד באופן פרטני ואישי", אומרת מיכל סטיון, הרכזת הפדגוגית של פרויקט שלבים. "אבל מלבד זאת, השנה אנו שמים דגש מיוחד על השתלמויות והכשרות מקצועיות בשלושה תחומים עיקריים: הרחבת ארגז הכלים המקצועי, הרחבת הידע ודרכי הלימוד של הנושאים הפרטניים אותם הם מלמדים ונושא התמיכה הרגשית שהוא אולי החשוב מכולם. אנחנו שמים דגש לא רק על למידה, אלא על למידה משמעותית".

לטובת המורים בפרויקט מוצאות הדרכות המספר תחומים, בהם התמודדות עם לקויות למידה, עם מחלות קשות, אבדן, וכן בנושאים בין אישיים המשפיעים על עבודתם, כמו השתלבות בבית התלמיד ומשפחתו והעבודה עם התלמיד במשך תקופה ארוכה. "היום ישנה הבנה שיש יותר מסוג אינטליגנציה יחיד", מסבירה סטיון, "בעוד אתה תהיה חזק בתנועה אני אהיה חזק בחשיבה לוגית ואילו אחרת תהיה חזקה באמנות. לכן הפקנו כנס שיספק דרכים יצירתיות וחווייתיות חדשות למורים בבואם להתמודד עם מצבים מאתגרים במקום העבודה. המטרה היא לאתר את החזקה של הילד ודרך הנקודה הזו לחדור ולהתחבר אליו, אם זה דרך תנועה, אמנות או משחק, הרי פעמים רבות הילד לא יחוש פנוי רגשית ללמידה בעודו מתמודד עם מצב משברי. העבודה שלנו היא לשחרר את ההתנגדות".

"ההורים לא תמיד מודעים לזכויותיהם"

בקדימה מדע יודעים שאל המשוואה, בין המורים לתלמידים, נכנסים גם ההורים המתמודדים עם המשבר הרפואי וליווי ילדיהם. לכן, הם מבקשים להקל על ההורים משלב קליטת התלמיד, דרך התאום עם בית הספר ועד התאמת המורה הנמצא עם התלמיד בביתו. ההתאמה בין המורה לתלמיד היא המפתח להצלחתו וחיזוקו של התלמיד, שתסייע לו לצמצם פערים לימודיים וחברתיים.

הדרכה למורים. צילום: שחר עזרן

הדרכה למורים. צילום: שחר עזרן

אלא שלא תמיד בפני ההורים הוצגה התמונה במלואה. עד לא מזמן, הורים שעולמם הטלטל בעקבות מחלת או פציעת ילדיהם, נאלצו לחפור כדי למצוא מידע בנושא ובכלל לדעת מה זכויותיהם מהמדינה. "הגיעו אלינו סיפורים על מקרים של ילדים שלא קיבלו שירות כלל לאחר שחלו או נפצעו, בגלל קשר מרוחק או לא סדיר עם בית הספר", מספרת גילה איש, מנהלת פרויקט שלבים. "לכן, מאז שהתחלנו להפעיל את התכנית, פעלנו מאחורי הקלעים כדי להביא להסדרה, האחדה והפשטה של גוף המידע העומד לרשות ההורים במטרה להביא לכך שבעת הצורך, אף הורה לא יאלץ להשקיע את זמנו בחיפוש אחר המגיע לו כחוק".

"אני שמח לבשר", מוסיף גנון, "שבעוד ימים ספורים, צפוי להיות מופץ לראשונה מידעון ההורים שמאגד את הזכויות המגיעות לתלמידים החולים בביתם והדרכים לקבל זכויות אלו בדרך הפשוטה ביותר. המידעון שנכתב במספר שפות, יופץ דרך משרדי הבריאות והחינוך, בבתי הספר והגנים, מרכזי ביטוח לאומי ובתי החולים, הפנימיות והמרכזים הטיפוליים וכמובן גם יהיה זמין ברשת האינטרנט באתר קדימה מדע".

"בניגוד לארגון עסקי שמעוניין לשמר את לקוחותיו, אצלנו במידה שהתלמיד אינו נזקק לשירות שלנו עוד כי הוא הבריא, זו שמחה גדולה. אם בזמן שהוא היה תחת טיפולנו הוא פרח לימודית והתפתחותית – זו הצלחה אמתית", מסכמת איש.

 

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: