בלי תנאים, בלי כללים: מי שומר על הילדים במעונות?

אחת המשימות המרכזיות של מנהלות מעון הוא לגייס מטפלות, ולא פעם להסתפק בכוח אדם שאינו ראוי לשמור על היקר לכם מכל, על הילדים שלכם

מתוך ה-flicker של aehdeschaine

מתוך ה-flicker של aehdeschaine

כבר שנה שאני משמשת בתפקיד רכזת הקואליציה לחינוך מלידה, במסגרת ארגון אנו, ושואבת לא מעט כוח מהתקווה לעתיד טוב יותר לילדים בישראל. אבל זה לגמרי לא פשוט, על המורכבות והתפיסה הבעייתית בכל מה שקשור לחינוך בגיל הרך יכול להעיד הסיפור האישי שלי.

במקום הכי רגיש והכי חשוב אין שום קריטריונים לתפעול מסגרת לגילאי לידה עד שלוש, ואפשר לחנך פעוטות ולטפל באוצרות היקרים לנו ביותר ללא כל ידע בסיסי, ללא בדיקת כשירות וכישורים. כולם יכולים לעסוק במקצוע הכל כך רגיש הזה, דודה טובת לב במקרה הטוב ופדופיל סדרתי במקרה החמור והגרוע

במשך שנים עבדתי כמנהלת מעון במושב במרכז הארץ, תפקיד שמצא אותי לאחר תשע שנות גלות בקנדה הרחוקה. נחתי בישראל, ולאחר שבוע הוצעה לי המשרה. למרבה הפלא, לא נדרש ניסיון קודם, ואמנם היו לי שלושה ילדים משלי, אבל בכל זאת לא נתבקשתי לדבר שהעיד על כישורי הבינאישיים והניהוליים. כן, במקום הכי רגיש והכי חשוב אין שום קריטריונים לתפעול מסגרת לגילאי לידה עד שלוש, ואפשר לחנך פעוטות ולטפל באוצרות היקרים לנו ביותר ללא כל ידע בסיסי, ללא בדיקת כשירות וכישורים. כולם יכולים לעסוק במקצוע הכל כך רגיש הזה, דודה טובת לב במקרה הטוב ופדופיל סדרתי במקרה החמור והגרוע. לא מבקשים תעודות, לא נדרשים שום כישורים. יש נשימה ודופק? ארבעה גפיים? זכית במשרה, את השאר תלמדי במהלך העבודה. אם הלב רחב – היא תנהג בילדים כבילדיה שלה, ואם לא – היא תהיה המקרה הבא של המנהלת או המטפלת המתעללת.

לי באופן אישי היה חשוב להתמקצע, פניתי ללימודי מטפלות סיווג ראשון, המשכתי לקורס השני ושעטתי בכל כוחי על קורס המנהלות. מדובר אמנם בידע בסיסי, אבל חיוני. הבנתי את שלבי ההתפתחות של הפעוט והבחנתי בדקויות שמהן אוכל לשאוב כוח ועידוד. ומנהלות מעון זקוקות לעידוד רב, הן לא מפסיקות לאתר ולגייס מטפלות, בעקבות התחלופה הגבוהה ולא מעט מטפלות שמתקשות להחזיק מעמד. בשלב מסוים הן מתייאשות ואז כל אשה מזדמנת היא פוטנציאל לעבודה במעון. במהלך שמונה השנים שבהן עבדתי כמנהלת מעון לא עזבתי את הטלפון הנייד, ישנתי איתו מתחת לכר כל לילה. כל צלצול בין חצות לשש בבוקר לווה בחשש מהול בהתקף חרדה.

כאשר התחלתי לעבוד כמנהלת מעון, הבנתי שמשהו לא עובד כראוי כשנחשפתי לתלושי השכר המעליבים של המטפלות. ועבור שכר מינימום מגיעות למקצוע רק אלו שלא נותרה בידן ברירה, לא אלו שרואות לנגד עיניהן את חזון חינוך הדור הבא

מטפלות במעונות יום בישראל זה הרבה מעבר לאתגר. מדובר בקושי מהותי, ממשי, המתפרש על ימי עבודה ארוכים ומלאי אחריות, עתירים בפחדים. המטפלת היא קודם כל זו שאמורה לאהוב את הילדים באמת, כל היום, לאורך כל ימות השבוע, יחד עם פעוטות נוספים, שעליהם היא אחראית. שישה תינוקות בני אותו הגיל ולעיתים גם תשעה ו-11. היא זקוקה לכוחות על, כדי לתת תשומת לב לכל אחד ואחת מהפעוטות במעון, כדי לחבק, ללטף, להחליף טיטולים ובגדים, לוודא שהם מכוסים, שבעים, לא נושכים זה את זה, שהכיתה נקייה, לדבר איתם, לשיר להם, להקריא להם סיפורים. היא זקוקה ללא מעט כוחות גם מול ההורים, ומעל הכל היא חייבת להיות רגישה ואנושית. מטפלת היא אמא, פסיכולוגית, עובדת סוציאלית ועוזרת בית.

מול הדרישות הגבוהות עומדת התמורה הכספית המבישה. כאשר התחלתי לעבוד כמנהלת מעון, הבנתי שמשהו לא עובד כראוי כשנחשפתי לתלושי השכר המעליבים של המטפלות. ועבור שכר מינימום מגיעות למקצוע רק אלו שלא נותרה בידן ברירה, לא אלו שרואות לנגד עיניהן את חזון חינוך הדור הבא. במקרה שלי, פעלתי מול ועד מקומי שהבין את הבעייתיות והשכיל לראות את חשיבות הנושא ואכן, העלה את שכרן של המטפלות. כך הצלחתי לגייס כוח אדם איכותי יותר, הצלחתי להצמיח בכוחות מאומצים את מספר הילדים במעון מ-12 ל-80, ולהפוך את המעון לבית לא רק לילדים שנכנסו בשעריו, אלא גם לאנשי הצוות, להורים ולכל נותני השירותים.

לפני כשש שנים נפתחה במכללת "אפרתה" תכנית מיוחדת לקראת תואר ראשון בחינוך, המיועדת למנהלות מעון בלבד. נרשמתי ללימודים ומלבד הידע שרכשתי, גיליתי שהבעיות בהן נתקלתי במסגרת עבודתי מוכרות ללא מעט מנהלות מעון אחרות. בעיקר כולנו הבנו ודאגנו מכך שבישראל רק 23% ממעונות היום מפוקחים. אני וחברותיי ללימודים לא לבד. עשרות מנהלות ואנשי צוות חווים תחושות קשות בנוגע להתנהלות, אך ידינו כבולות. מה שנותר הוא לקוות שהגופים הרבים, הכוללים עשרות גופים המייצגים את ההורים, אנשי הצוות ואנשי אקדמיה מתוך ראייה אחת ברורה: החינוך איכותי חייב להתחיל כבר מגיל לידה.

הכותבת היא רכזת הקואליציה לחינוך מלידה, במסגרת ארגון אנו – בתמיכת קרן ברנרד ון ליר, סטודנטית לתואר שני בחינוך לגיל הרך במכללת ״תלפיות״

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: