דיאלוג בינאישי במרחב המוגן

השיח המתנהל בין מבוגרים למתבגרים נתון במשבר אמון עמוק וממשי, אבל אפשר לשנות את אופן ההתנהלות כמחנכים בכל הנוגע לחינוך למין, מגדר ומיניות. שיעור בחינוך מיני בעקבות שבוע האיידס הבינלאומי

מתוך ה-flicker של jacinta lluch valero

מתוך ה-flicker של jacinta lluch valero

שבוע האיידס הבינלאומי שם לעצמו כמטרה לפתח ולהגביר את המודעות שלנו כחברה למחלה, להתפשטותה ולדרכי מניעתה. בשנים האחרונות גברה המודעות לנידוי ולבדידות מהם סובלים נשאי איידס עקב הסטיגמה שדבקה במחלה ובהם, דבר שחיזק את משמעות השבוע.

שלושת המקורות העיקריים לנשאים בישראל הם השתייכות לקבוצה שהגיעה ממדינה עם שכיחות גבוהה של איידס, יחסי מין לא מוגנים בין גברים והזרקת סמים. אולם כשמדובר במקרי הידבקות, השכיחות הגבוהה (כ-60%) נפוצה דווקא בקרב בני 25-18 אשר קיימו יחסי מין בלתי מוגנים. עובדה זו מחייבת דיון משמעותי באשר לתפקידם של בתי הספר ושל המחנכים במאבק נגד התפשטות המחלה, מאחר שקיום יחסי מין בלתי מוגנים – הגורם המרכזי להידבקות במחלות מין, נובע מבורות או מחוסר אמון במסרים המועברים למתבגרים על ידי המבוגרים.

להפתעתי, למדתי שיעור חשוב בזניחת המובן מאליו באופן בו אני תופס את עולמם הערכי-תודעתי של בני הנוער, בעת שתלמידיי הסבירו לי שקונדומים הם המצאה מיותרת של "עולם המבוגרים"

ההכרה בצורך לשנות את אופן התנהלותנו כמחנכים בכל הנוגע לחינוך למין, מגדר ומיניות – התגבשה אצלי במהלך השתתפות בסדנה בנושא מוגנות מינית, שהעברנו לתלמידי שכבת י"ב, בבית הספר אותו אני מנהל. כמי שסיים את חוק לימודיו במערכת החינוך של שנות ה-80, היה לי ברור שמתבגרים שנולדו בסוף שנות ה-90, הפנימו את הפרקטיקה הברורה והפשוטה של שימוש בקונדום במהלך קיום יחסי מין. אולם להפתעתי, למדתי שיעור חשוב בזניחת המובן מאליו באופן בו אני תופס את עולמם הערכי-תודעתי של בני הנוער, בעת שתלמידיי הסבירו לי שקונדומים הם המצאה מיותרת של "עולם המבוגרים". הם אמנם ידעו לומר כי שימוש באמצעי מניעה חשוב כדי למנוע הריון בלתי רצוי ולהתגונן מפני מחלות מין מדבקות, אלא שמול האזהרות הנחרצות של המבוגרים, הם עצמם מכירים מגוף ראשון יותר ויותר חברים וחברות שמקיימים יחסי מין ללא קונדום ו"שרדו לספר על כך".

הבנתי כי השיח המתנהל בין מבוגרים למתבגרים נתון במשבר אמון עמוק וממשי המקשה מאוד על יצירת שינוי חינוכי-ערכי אמיתי. מחובתנו, כמחנכים, לפעול באופן מתמיד ליצירת מרחב מוגן לדיאלוג בינאישי ושיח אותנטי בינינו לבין המתבגרים – גם בנושאים מורכבים ומאתגרים הנוגעים במין, מגדר ומיניות. רק באמצעות בניית קשר של אמון וחיזוקו לאורך התהליך החינוכי, ניתן יהיה להביא להפנמה ערכית של אותם המסרים שאנו מנסים להעביר לתלמידנו במטרה להדריכם כראוי ב"עולם האמיתי".

יוסי שפרבר הוא מנהל קמפוס אנקורי פתח תקווה

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: