החינוך החדש: להוציא את המורים מהכיתות

בהרצאתו "מחנכים ליזמות" בפורום הפיס לחינוך חולון 2016, מציע שרוליק איינהורן "לנטוש את הגישה התעשייתית של עיבוד תלמידים כמו במפעל ולאמץ גישה אנושית וכלים טכנולוגיים חדשים"

"הרעיון שאני מציע הוא לנטוש את הגישה התעשייתית של עיבוד תלמידים כמו במפעל ולאמץ גישה אנושית, אישית וכלים טכנולוגיים חדשים על מנת לייצר דור חדש של מנהיגים", הסביר שרוליק איינהורן, שותף בבית הקונספטים אלנבי, בפורום הפיס לחינוך חולון במסגרת הרצאתו "מחנכים ליזמות" בפורום הפיס לחינוך חולון 2016, שבה הוא מציע להוציא את מורים מהכיתות.

"השאלה הראשונה שאנו צריכים לשאול היא מה מטרת החינוך? מה המטרה של בית הספר? למה הוא קיים? נראה לי שאנו לא שואלים מספיק את השאלה הזו", הוסיף איינהורן, "המהפכה התעשייתית הזדקקה לעובדים צייתנים שיתאימו כברגים למערכת משומנת ולא ישאלו שאלות. מערכת החינוך התעשייתית נולדה בארצות הברית  ב-1918, לפני 100 שנה. ההיגיון מאחורי מערכת החינוך התעשייתית היה שילדים מחונכים יהפכו לעובדים וצרכנים יעילים".

"השיטה הנוכחית בה ילדים יושבים בשורות ישרות ומצייתים להוראות אינה יד המקרה – זו הייתה השקעה כלכלית. הרעיון היה להחליף משכורות של ילדים עובדים בטווח הקצר – ביעילות ארוכת טווח שתייצר דורות של עובדים וצרכנים יעילים, הכל באמצעות חינוך ילדים לציות. לעשות את מה שאומרים להם.  החינוך התעשייתי לא פותח על מנת לייצר מוטיבציה אצל הילדים או ליצור דור של מלומדים. אם אתה עובד בעבודה שבה מישהו אומר לך בדיוק מה לעשות, הוא תמיד יוכל למצוא מישהו שיוכל לבצע אותה יותר בזול. אבל העידן התעשייתי נגמר וכיום אנו בעידן הקישוריות – connection economy. האינטרנט וכלכלת השיתוף משנים את העולם שלנו מן היסוד והנחות שחשבנו שהן אמיתות בסיסיות מאבדות את התוקף שלהן".

איינהורן סבור כי האתגרים שעומדים בפניי מערכת החינוך הם היכולת לקרוא קריאה ביקורתית, עידוד הסקרנות, הנגשת התלמידים לאפשרויות העומדות בפניהם, היכולת לעמוד במבחנים, ניצול הטכנולוגיה והקניית ערכים. "אנו צריכים לשאול עצמנו כיצד מלמדים ילדים לחשוב, לחקור, להיות סקרנים, לא אלימים, סבלניים ויוזמים. כיצד מלמדים ביטחון עצמי, כיצד מלמדים את הילדים לקבוע יעדים ומטרות וכיצד מלמדים התמדה. הדורות הקודמים הקימו את בתי הספר כדי לאמן אנשים לחיים יצרניים כחלק מהכלכלה התעשייתית וזה עבד. כיום החברה דורשת מגוון, יזמות, בולטות", המשיך איינהורן.

"הרשת שינתה את צריכת המידע לנצח. בזמן שאנו מבזבזים את זמננו בפייסבוק או ביוטיוב אנו מתעלמים מכך שהרשת היא מערכת העברת המידע היעילה והחזקה ביותר שאי פעם פותחה. העולם הכאוטי שלנו פתוח לעבודה של אינדיבידואליים בעלי עניין שנחושים ביצירת המסלולים שלהם, האתגר של החינוך הוא לגדל דור של אנשים שמגדילים ראש. כיום אין טעם שמורים שונים יעבירו את אותו חומר לימוד ואותן הרצאות ברמות שונות. למה שלא ניקח סופר-מורים שיודעים להרצות ולהעביר את החומר בצורה הטובה ביותר ונעביר את התוכן בווידיאו? בפורמטים שרלוונטיים לתרבות של היום? ואז המורים בכיתה יעבדו כקואוצ'רים – יעזרו לתלמידים להציב ולהשיג מטרות, להתגבר על מכשולים וייצרו מוטיבציה. יעניקו לתלמידים כלים נחוצים להשגת מטרות וביטחון עצמי ביכולת להגשימן".

 

 

 

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: