הספר האדום: איך מספרים מלחמה?

ד"ר כוכבה כהן, גננת ותיקה מאשדוד, מכירה מקרוב את החששות, הלחצים והחרדות של הילדים בזמן לחימה ומתיחות בדרום. התוצאה: ספר ילדים שכתבה "צבע אדום" שעוזר להם להבין את המציאות הביטחונית המורכבת בה הם חיים

כוכבה כהן

המציאות הביטחונית בישראל ובפרט באזור הדרום מציבה לאנשי החינוך ולהורים לא מעט אתגרים. גם לאחר "צוק איתן" הילדים בדרום וביישובי עוטף עזה מתמודדים עם אזעקות צבע אדום, ולא מעט סובלים מחרדות וקשיים תפקודיים. כוכבה כהן, ד"ר במדעי החינוך, מכירה את מצוקת הילדים מקרוב. היא גננת ותיקה שרק לאחרונה פרשה לגמלאות ממשרד החינוך, לאחר 35 שנים.

כדי לסייע לאנשי החינוך, ההורים ובעיקר לילדים, כתבה כהן את הספר "צבע אדום", המיועד לילדי הגיל הרך. עלילת הספר עוסקת במלחמה שאירעה במהלך החופש הגדול ועל החששות והפחדים שזרעה בילדים. מצב שמאוד מוכר לכהן, בעיקר בימי הלחימה במבצע "צוק איתן" שאירע בקיץ. "העלילה שנכתבה מנקודות הראות של ילדי גן החובה באשדוד ועל אירועים שהתרחשו בגן בשנים האחרונות במהלך המבצעים הצבאיים בדרום", מספרת כהן ומוסיפה כי הזדהותו של הילד הצעיר המאזין לסיפור, עם גיבורי הסיפור מאפשרת לו לעבד תכנים רגשיים המעסיקים אותו, באופן עקיף ופחות מאיים.

"עלילת הספר מטפלת דרך הסיפור בהתמודדות עם מצב ביטחוני והחומרים הספרותיים המותאמים לסיטואציה המדוברת", אומרת כהן, "אלה מסייעים  לילד להעלות מהתת מודע למודע, רגשות ומחשבות הקשורות לסיטואציה הביטחונית. הילד המזדהה עם הנושאים המועלים בספר, עובר תהליך של זיכוך ובפועל הוא יכול להשתחרר במידה מסוימת מלחצים וממתחים"

"מחקרים הוכיחו שסיפורים לכשעצמם הם בעלי ערך רגשי ופסיכולוגי רב עבור הילד ושלמפגש בינו  לסיפור תרומה קוגניטיבית, לימודית ופסיכולוגית עצומה. מה עוד שבדרך כלל כשמציעים לילד קטן  לקרוא לו סיפור משיגים את שיתוף הפעולה שלו", מוסיפה כהן.

בספר משלבת כהן מאמר מיוחד המיועד להורים ולגננות, אותו כתבה ד"ר עדנה כצנלסון- פסיכולוגית קלינית, חינוכית והתפתחותית, מאוניברסיטת תל אביב. ד"ר כצנלסון מציעה, בין היתר, להעביר לילדים מסר של שותפים ללחץ, לעשות כל מאמץ לא לאבד שליטה ולשוחח בפתיחות עם הילדים על המצב ועל הדרכים למיתון החרדה.

בנוסף, כולל הספר ברקודים של קבצי שמע, כך שהילדים יוכלו לסרוק ולשמוע את האזעקות. ד"ר כצנלסון מסבירה כי היכולת של הילד לבחור מתי לשמוע את האזעקות מקנה לו שליטה. "השליטה על הקולות המפחידים של האזעקה הופכת אותם למאיימים פחות ותורמת להבנה שלא מהאזעקות עלינו לחשוש, כי האזעקה היא בעצם גורם המסייע לנו להגן על עצמנו בעת סכנה, גורם מתריע ולא מאיים. ההכרה בכך מסייעת להוריד את סף החרדה של הילד בהישמע אזעקת אמת", היא מסבירה.

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: