ועדת החינוך: המבחן הפסיכומטרי מוטה תרבותית וכלכלית

חברי הכנסת הביעו התנגדות לכך שהבחינה הפסיכומטרית משמשת ככלי מיון בלעדי למוסדות ההשכלה הגבוהה. נציגת המל"ג: "המועצה הנחיתה את ועדת המומחים לעודד מסלולי קבלה חלופיים"

צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה

צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה

בדיון שהתקיים היום (שלישי) בוועדת החינוך קראו חברי הכנסת למועצה להשכלה גבוהה ולאוניברסיטאות לאפשר למועמדים ללימודים אקדמאים להבחן בבחינות נוספות מלבד הבחינה הפסיכומטרית.  יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי אמר כי הבחינה הפסיכומטרית היא מחסום ולא סנן: "כל תפקידנו לוודא שהסנן אינו מחסום, ומאפשר גם למי שאינו יהודי ואשכנזי ממרכז הארץ להתקבל לפקולטות יוקרתיות ונחשבות". ח"כ מרגי קרא למועצה להשלכה גבוהה ולאוניברסיטאות למיין מועמדים באמצעות מבחנים מגוונים שאינם מוטים תרבותית או כלכלית.

בדיון השתתפו חברי כנסת מכל סיעות הבית, שהביעו עמדה ברורה נגד בלעדיותה של הבחינה הפסיכומטרית ככלי מיון למוסדות להשכלה גבוהה: ח"כ פרופ' עמנואל טרכטנברג אמר בדיון ש"הפסיכומטרי לא עושה את המלאכה – הוא מוטה תרבותית וכלכלית ואין מתאם סטטיסטי חיובי בין מי שמצליח בבחינה למי שמצליח בלימודים האקדמאים".  ח"כ איציק שמולי הוסיף: "הגיע הזמן לחשוב מחדש על מבחני מיון אחרים. האקדמיה צריכה לאפשר לכל פרט למצות את הפוטנציאל הלימודי שלו". ח"כ עודד פורר טען שמדינת ישראל מפסידה סטודנטים שיהיו הקטר של מדינת ישראל: "החברה הישראלית היא רב תרבותית ורב גונית – זה היתרון החברתי שלנו והוא צריך לבוא לידי ביטוי גם באקדמיה".

הרב רפי פויירשטיין שמפעיל פרויקט בקרב סטודנטים יוצאי אתיופיה סיפר כי כיום לומדים בשתי אוניברסיטאות 62 סטודנטים במדעי הטבע, ו-98 סטודנטים במדעי הרוח. "אנחנו מציעים תוכנית ייחודית לאיתור וסינון מועמדים מאוכלוסיות שונות תרבות למוסדות להשכלה גבוהה בישראל. על סמך אבחון וראיון אישי המתמקד בזיהוי פוטנציאל למידה ולא יכולות ביצוע", הוסיף הרב פויירשטיין.

נעמי גפני מהמרכז הארצי לבחינות והערכה הגיבה לדברים: "אנחנו רוצים לקבל אנשים שיכולים להצליח ואנחנו לא שונים מכלל המוסדות. אנחנו בהחלט תומכים בכלי מיון שאינו יחיד. אנחנו לא קובעים מדיניות, אלא עושים מה שהמוסדות דורשים מאיתנו ולכן בונים כלי מיון בצורה הטובה ביותר שאנחנו יכולים". עוד אמרה כי הפער שקיים בבחינה הפסיכומטרי בין מועמדים יהודים לערבים הוא פער שקיים גם בתעודות הבגרות. על כך העירה ח"כ חנין זועבי כי הפסיכומטרי, אינו מעניק הזדמנות שווה למגזר הערבי, אלא משעתק את האפליה שקיימת בחינוך הממלכתי: "הכלי הוא מעוות תמיד לרעת קבוצה מסוימת, ולכן את דווקא צריכה להסיק את המסקנה שאת חייבת לא להסתמך על הפסיכומטרי בגלל הפער המתמשך הזה ולאפשר חלופות שיצמצמו את הפערים".

מירב שביב, מהמועצה להשכלה גבוהה אמרה כי המועצה הנחיתה את ועדת המומחים לעודד מסלולי קבלה חלופיים, ובכלל זה גם מסלול המתבסס על ציוני בחינות הבגרות בלבד: "המל"ג לא סוברנית להחליט על תנאי הקבלה, אך אנחנו עושים בחינה מחדש של הנושא הזה".

"הפסיכומטרי הוא חסם רציני מאוד. אני רוצה לשמוע ולהרגיש שהמערכות פתוחות ושצריך לבחון אפשרויות נוספות", אמר ח"כ מרגי בסיכום הדיון, "אף אחד לא רוצה לבזבז משאבים ולהוריד את הרמה באקדמיה, אבל אנחנו רוצים לאפשר למי שיש את הפוטנציאל לעבור את החוויה המכוננת הזאת של לימודים שהיא כבר לא מותרות, אלא מוצר צריכה בסיסי". הוא קרא למרכז הארצי לבחינות והערכה לפתח בחינת מיון שתהיה מותאמת יותר לאוכלוסיות המגוונות ולמל"ג ולאוניברסיטאות לאפשר חלופות לבחינה הפסיכומטרי. עוד ביקש מהמל"ג להעביר לידי ועדת החינוך את עמדתה המפורשת בנוגע לחלופות לבחינה הפסיכומטרית. בנוסף הודיע כי הוועדה תקיים דיונים נוספים בנושא, ותעקוב אחר מדיניות המוסדות האקדמאים בכל הנוגע למיון מועמדים ללימודים באמצעות מבחנים מגוונים.

 

 

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: