89.5% מהמנהלים מדווחים על מחסור במורים

יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים מאשים את משרד החינוך בכך שמגביר את השחיקה הגורמת לנטישת המקצוע. משרד החינוך: "לפי הנתונים שלנו אין ולא צפוי מחסור במורים. בשנים האחרונות נרשמה עלייה של כ-25% במספר הסטודנטים להוראה"

מנשה לוי

מנשה לוי

בשבועות האחרונים יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר, מנשה לוי, שב ומציף את בעיית המחסור במורים. לדברי לוי "קיים מחסור חריף במורים במקצועות אנגלית, מתמטיקה, פיזיקה, מדעים, לשון ועוד". לוי נשען על סקר שנערך ביוזמת התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים, בו השתתפו 147 מנהלי בתי ספר על יסודיים מרחבי הארץ – עיוניים, מקצועיים, דתיים, חקלאיים, יהודים וערבים. על פי הסקר, שיוצג בכנס הארצי של מנהלי בתי הספר העל יסודיים שיתקיים בעוד שבועיים, 89.5% מהמנהלים דיווחו על כך שחסרים להם מורים. הוא מוסיף כי בפריפריה המחסור מורגש עוד יותר. ואולם, לטענתו למרות הפניות אל משרד החינוך, בהן גם למיכל כהן, מנכ"לית המשרד, לא נערכה בדיקה מקיפה בנושא.

"מדיניות משרד החינוך משדרת חוסר אמון במורים. על כל מה שהמורים עושים יש בקרות וטפסים למלא. זה מראה שמשרד החינוך לא מאמין במורים. בניגוד לפינלנד, ארצות הברית, סינגפור ועוד מדינות ששם יש כבוד עצום למורים כבעלי התמחות"

לטענת לוי כבר חמש שנים שהוא מתריע על המחסור במורים ומציע למפות את המחסור במורים על פי מיקום בית הספר ומקצועות הלימוד. ואולם, כך טוען לוי, במשרד החינוך מתעלמים ואינם פועלים כדי לפתור את הבעיה. "המחסור נובע משתי סיבות עיקריות: ראשית, למרות שבתי הספר להוראה מלאים, בסופו של התהליך מגיעים פחות מורים לעבודה במערכת החינוך; סיבה נוספת היא בשל נשירה מוגברת של מורים מהמערכת על רקע שחיקה מקצועית וחוסר שביעות רצון מהשכר", אומר לוי ומוסיף כי הסיבות לשחיקה המוגברת נעוצות במספר התלמידים הגדול בכיתות בחטיבות הביניים ובתיכונים, תנאי העבודה של המורים, שלרובם אין פינות עבודה שקטות והיקפי החומר הנלמד הרחבים, שהופכים את המורים לקבלני ביצוע פסיביים לקראת בחינות הבגרות. לוי מציין גם את חוסר הגיבוי של המערכת בעת קונפליקט עם תלמידים ועם הורים ואת האפשרויות המצומצמות לקידום מקצועי.

"מדיניות משרד החינוך משדרת חוסר אמון במורים. על כל מה שהמורים עושים יש בקרות וטפסים למלא. זה מראה שמשרד החינוך לא מאמין במורים. בניגוד לפינלנד, ארצות הברית, סינגפור ועוד מדינות ששם יש כבוד עצום למורים כבעלי התמחות. שם המורים בונים את תכנית הלימוד בעצמם. התכניות משיקות לחומר שאמור לעבור בגדול על פי החזון החינוכי, אבל התכניות נכתבות על ידי הצוותים הפדגוגיים", הוא אומר.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בין השנים 2000- 2010, רק 45% מקרב הסטודנטים להוראה בשנה א' סיימו את התואר התמחו ועבדו בהוראה בחינוך הממלכתי עברי. כמו כן, כבר בשנת 2013 פורסמה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תחזית כי במערכת החינוך צפוי מחסור של 7,669 מורים בשנת 2018. בנוסף, פורסם כי נכון לשנת 2015 אחד מכל ארבעה מורים עזב את מערכת החינוך בשנים הראשונות.

"הייתי מצפה שמשרד החינוך יתמודד עם הבעיות שאני מעלה לפתחם כבר חמש שנים, צריך להקטין את הכיתות, להעניק פינת עבודה לכל מורה עם שולחן, כיסא וארונות, לקצץ בתכנית הלימודים. לא צריך להספיק חומר, אלא להעמיק בחומר, ממילא אחרי חצי שנה לא זוכרים שום דבר. שיגבו את המורים, יורידו את כל נושא טפסים הרבים והמעקבים. די התייחס למורים כאל פקידים שמנסים לתחמן את משרד החינוך", אומר לוי.

ממשרד החינוך נמסר: "לפי מחקרים שנעשו עבור המשרד, ולפי נתוני המשרד, אין ולא צפוי מחסור במורים. מערכת החינוך מכשירה מעל 12,000 מורים בשנה, וקולטת כ-8,000, כך שניתן מענה הולם ברוב רובה של המערכת. כמו כן, בשנים האחרונות נרשמה עלייה של כ-25% במספר הסטודנטים להוראה. יודגש שבשנת הלימודים הקרובה ייושם מודל תקציבי חדש למכללות האקדמיות לחינוך, אשר יתקצב הכשרת מקצועות נדרשים כמעט פי 2 יותר מאשר מקצועות רוויים. כמו כן, סטודנטים במקצועות נדרשים יקבלו השנה מלגה בסך של 21,000 שקל".

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: