"בנט רוצה לקבוע מה ילדי ישראל יחשבו וכך לא נוהג שר חינוך"

יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר יוצא נגד הצעת החוק שמקדם בנט, במטרה למנוע את כניסתו של ארגון שוברים שתיקה לבתי הספר וקושר בין סתימת הפיות לבין הנתונים הנמוכים במחקרי פיזה

מנשה לוי

מנשה לוי

לא מעט אנשי חינוך מודאגים מהניסיון להגביל את גבולות חופש הביטוי והשיח בתוך בתי הספר, בפרט על רקע הצעת החוק, אותה מקדם שר החינוך נפתלי בנט, שתמנע את כניסת אנשי ארגון שוברים שתיקה לבתי הספר. עבור המתנגדים להצעתו של בנט, הצעת החוק שנועדה להילחם בארגון שוברים שתיקה, מתווספת לספר האזרחות החדש שעורר מחלוקת, הכוונה לגבש כללים להתבטאויות פוליטיות באקדמיה וההדתה של תכני הלימוד. אחד המתנגדים הבולטים הוא מנשה לוי יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים ומנהל תיכון "מעיין-שחר" במועצה האזורית עמק חפר, שאומר ל-EduAction: "מדיניות שר החינוך או אפילו רוח המפקד – הייתי קורא לזה – מובילה להדתה של מערכת החינוך, להכנסת תכנים שהם יותר פוליטיים צרים, לסתימת פיות ולסגירת השיח לגבולות מאוד מצומצמים. בנט רוצה לקבוע מה ילדי ישראל יחשבו וכך לא נוהג שר חינוך. זבולון המר ז"ל שהיה שר החינוך ידע להיות שר החינוך של כל החברה הישראלית. לצערי, שר החינוך שלנו נוקט במדיניות מאוד צרה פולטית וזה חבל וזה מסוכן. אנחנו מציגים את הסכנות שיש במדיניות מגבילה וסותמת פיות ואני מקווה שנשפיע על מקבלי ההחלטות בכנסת לפני שהם ירימו יד לטובת הצעת החוק האחרונה מבית משדרשו של שר החינוך".

עוד לפני הוויכוח הסוער שהתקיים היום (רביעי) בוועדת החינוך בכנסת, בנושא כניסתם של אנשי שוברים שתיקה לבתי הספר, היו אנשי חינוך שהזהירו מפני הניסיון לסתום פיות במערכת החינוך. לוי עצמו פרסם בדף הפייסבוק שלו פוסט מפורט בנושא, בו הסביר: "אני מאמין שיש להפגיש את התלמידים עם המציאות הפוליטית הישראלית בדרך ישירה ואחראית, ולתת להם לגבש את עמדותיהם כאזרחים חושבים וביקורתיים. אסור לנו להסתיר מתלמידינו את הוויכוח הקיים בחברה הישראלית בשאלות שונות, כולל שאלת הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הרי תלמידים אלה אמורים להצביע בבחירות הקרובות לכנסת ישראל".

לוי התייחס בפוסט שכתב גם לחוזר מנכ"ל האחרון, שנועד למנוע את כניסתו של ארגון לבתי הספר. "החוזר מדגיש שלא תותר כניסתם של גורמים חיצוניים ודוברים חיצוניים שיש בפעילותם, בין היתר, לעודד גזענות, אפליה, הסתה, קריאה לאלימות. כמו כן, לא תותר כניסתם של דוברים שעברו עברה שיש עמה קלון או של גוף הפועל בניגוד לחוקי מדינת ישראל או של גוף שיש בפעילותו לערער על עצם הלגיטימיות של גופים ממלכתיים (כגון צבא ההגנה לישראל ובתי המשפט)", ציין לוי, "אני מכבד את חוזר מנכ"ל ופועל על פיו, החוזר אינו אוסר על בתי הספר להזמין גופים פוליטיים ולהציג עמדות פוליטיות בפני תלמידים. כאיש חינוך אני מתנגד להגבלת חשיפת תלמידיי לשיח הפוליטי הישראלי ולהגבלת חופש הדיון והביטוי, שמעקרות את השיח החופשי, הביקורתי והיצירתי. אני תומך במרחבי שיח ויצירה בעלי אופי פלורליסטי, סובלני ורב-תרבותי, חופשיים ופתוחים לכל מגוון הדעות, גם חריגות ובלתי מקובלות, למעט תכנים שיש בהם גזענות, אלימות, הסתה ולשון הרע – כפי שאלה מוגדרים בחוק".

לוי מודאג גם מהפחד שאוחז במנהלים ובמורים, שמעדיפים לא להביע את  עמדתם. "אני חושב שישנם מנהלים רבים שחושבים כמוני, אבל בסקר מטעם מכון גיאוקרטוגרפיה, שנערך בקרב מנהלי בתי ספר על יסודיים לפני יותר משנה, כ-75% דיווחו על כך שהם פוחדים להביע את דעתם, מחשש לסנקציות ממשרד החינוך, וזה חמור", אומר לוי, "ישנם מנהלים שתומכים בפתיחת בית הספר לכל השיח הער, הפוליטי והנכון שמתקיים בציבוריות הישראלית. הם בעד להכניס את השיח הזה לבתי הספר, במיוחד לתלמידי י"ב שבעוד כחצי שנה אמורים להתגייס ולשרת את המולדת. נקודת המוצא שלי היא שאני מכבד את התלמידים שלי, אני מכבד את האוטונומיה שלהם לגבש לעצמם את השקפת העולם שלהם, אני סומך על השכל הישר שלהם ועל החשיבה הביקורתית שלהם. התלמידים הם לא תינוקות, הם דעתנים הם מסוגלים להקשיב יותר מאתנו המבוגרים לשיח פוליטי ולגבש לעצמם את דעותיהם. מי שחושב שנציג של אחד הארגונים, כמו אם רצו, להב"ה שוברים שתיקה, שידבר במשך 5 דקות, יצליח לעשות לתלמידים מניפולציות במוח – לא מבין מה זה חינוך ומה זה בני נוער של היום. אי אפשר למכור להם שטויות או השקפות עולם בתוך דקה".

הביקורת שמותח לוי על הניסיונות להגביל את השיח הפוליטי בבתי הספר, מתקשרת אצלו גם לנתוני מחקר פיזה, שפורסמו בתחילת החודש וחשפו פער מטריד בין תלמיד ישראל לבין תלמידי מדינות ה-OECD. "ככול שנשמור על האוטונומיה של השכל הישר ונפתח את החשיבה הביקורתית, את הספקנות של בני נוער, נעורר אותם לחשוב, אין לי ספק שזה יבוא לידי ביטוי בתוצאות של המבחנים הבינלאומיים, שבודקים את החשיבה העצמאית של הילדים ולא את בליעת חומר הלימודים והקאתו ביום מבחן הבגרות", אומר לוי, "אנחנו רוצים בין השאר שתלמידינו יצליחו במבחנים הבינלאומיים, ואנחנו חייבים לעודד את האוטונומיה המחשבתית שלהם, לא להלעיט אותם בחומרים שאנחנו, המבוגרים, חושבים שהם הנכונים, כדי שהם יקיאו אותם ביום המבחן".

 

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: