ילדים, האוכל מוכן

כבר התרגלתם לחוזר מנכ"ל משרד החינוך שאוסר על מכירת מאפים ושתייה מתוקה בבית הספר? עכשיו נסו לתרגל בבית אכילה בריאה, מאוזנת ונטולת מלחמות עם הילדים סביב השולחן

 

מתוך ה-flickr של Sylvia Currie

מתוך ה-flickr של Sylvia Currie

תזונת הילדים מאוד חשובה לא רק לבריאותם אל גם להצלחתם ולמימוש הפוטנציאל הטמון בהם. גופם נבנה מהמזון ומסייע לבריאותם, חוזקם וחוסנם. גם על מידת הריכוז והיכולות הלימודיות גם היא קשורה באכילה. לכן, מאוד חשוב להתייחס למה שהילדים אוכלים, לקחת אחריות, ללמוד ולדעת לכוון אותם וכבר בגיל צעיר, הלוא ההרגלים נרכשים בגיל צעיר, וכמעט כולם יודעים כמה קשה לשנות הרגלים מזיקים.

בעולם שבו מרבית סוגי המזון מאוד זמינים וקלים להשגה, חשוב במיוחד לשים לב לבחירה של הילדים וליצור סביבה שעוזרת להם לסייע להם לבחור נכון. הפרסומות, המבצעים, השעות הארוכות שבהם הם נמצאים לבד, הם רק חלק מהגורמים שמעודדים בחירה לא בריאה, במזון מוכן, עשיר בשומן, סוכר ומלח.

כדי לסייע לילדים לאכול נכון חשוב לשלב ירקות בכל ארוחה, דגנים מלאים, גיוון במזונות, שתית מים והימנעות משתיה מתוקה. כמו כן, חשוב להקפיד על ארוחות מסודרות, מזון ביתי ואיכותי, המעטה בשומנים, מתוקים ומלוחים וצריכה מספקת של פירות. לא אמורים להיות לילדים "מזונות מיוחדים". אם אנחנו אוכלים טוב, זה טוב גם לילדים שלנו. הם לא צריכים עטיפות מרשרשות, מוצרים עמוסי סוכר ומלח וחטיף כל צהרים, כשם שגם אנחנו לא צריכים את זה.

כלל נוסף שחשוב לאמץ בבית הוא שכמו בחינוך, כך גם בהרגלי אכילה, ההורים צריכים להוות דוגמה אישית. אם אנחנו אוכלים נכון, הילדים רואים את זה ובבוא היום גם יאמצו את זה. אתם לא צריכים להחביא את חפיסת השוקולד הקבועה ובערב להסתער עליה כשהילדים ישנים. הם יודעים את זה. אורח חיים בריא הוא אמיתי והוא לא כולל משחקי מחבואים, כי במשחקים האלו הילדים עלולים להפסיד, ללמוד להחביא, לשקר, ולאכול הרבה סוכר בערב. אם אנחנו לעצמנו לא מגוונים, לא אוכלים ירקות ובכלל מדלגים על ארוחת הצהרים, לא נוכל להצליח לעזור לילדנו לאכול בצורה מסודרת. הדבר המומלץ ביותר הוא ממש לשבת עם הילדים ולאכול איתם, וכך תרוויחו גם את חיזוק הקשר המשפחתי.

כלל נוסף שכדאי לכם לאמץ הוא: לצאת לילדים מהצלחת. צרו עבורם מסגרת שבה יהיה קל להחליט מה ייכנס לתוך הצלחת. על השולחן כדאי להניח ירקות ופירות ומים (בלי מיץ), לצד קערות וצלחות בגודל מתאים לילדים. גם מנות דגנים וחלבון איכותיות ומגוונות על השולחן יעזרו לילדים לבחור נכון. את הפסטה, האורז או כל פחמימה אחרת, השאירו במטבח ולא מול הילדים על השולחן. זה יעזור להם לחשוב לפני שהם לוקחים תוספת ולהיות מודעים להחלטות שלהם.

חשוב שיהיו בארוחות ירקות. גם אם הילדים לא אוכלים – אנחנו מגישים. החשיפה הזו תעזור להם עם הזמן לרצות לטעום וליהנות מהם. חשוב שהילדים ייחשפו לדגנים ועדיף מלאים: פסטות למיניהם, אורז, תירס, אפונה ירוקה, קינואה, בורגול, קוסקוס, גריסים. רטבים ובצל מטוגן יעזרו לשדרג את הטעם של הדגנים המלאים. וכדי שאחרות הצהרים תכלול גם מזונות עשירים בחלבונים, כמו דגים, גבינות, ביצה, עוף או קטניות (חומוס גרגירים, שעועית, עדשים במגוון צבעים, סויה ופול). חשוב מאוד לגוון בתוך כל קבוצה, להקפיד שלא להגיש בכל יום את אותו הירק, אותה הפחמימה ואותו החלבון. הגיוון חשוב לבריאות. ואם בכל זאת, הילדים לא משתפים פעולה, אל תנסו להכריח אותם, אל תאיימו, אל תדליקו את הטלוויזיה או תגישו להם סמארטפון, רק כדי שיאכלו תוך הסחת הדעת. בנוסף חשוב להימנע ממלחמות סביב האוכל. כמו בחינוך, גם בהרגלי האכילה – לוקח זמן עד שהלימוד וההכוונה שלנו נושאים פירות. אז מה כן? קודם כל לזכור שבאמת הגיוון והחשיפה למזונות נוספים וחדשים היא באמת טובה לילדים. ובכל זאת, כדאי להפתיע אותם רק מידי פעם.

ומה בנוגע לממתקים? חטיפים וממתקים בזמנים מוגדרים ובאריזות קטנות יגדירו את המסגרת והילדים יתרגלו למידה קטנה. זו לא צריכה להיות המידה שהחליטה עליה החברה שייצרה את החטיף ותמיד כדאי להגיש לילדים את החטיף בקערה קטנה ולא מתוך השקית הקנויה, כך אתם קובעים קובעים מהי הכמות המתאימה. גם למילים שלכם יש משמעות, זכרו תמיד להדגיש לילדים עד כמה חשובה הבריאות שלהם, והימנעו ממונחים כמו "משקל" ו"השמנה". מונחים כאלו מכניסים מתח, וההחלטות בנושא האוכל צריכות להיות מתוך שיקולי בריאות והקשבה לגוף ולא משיקולי קלוריות או גזרה חטובה.

חלי ממן היא מייסדת קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא

 

 

 

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: