למה אנחנו לא פותחים את תלושי השכר שלנו?

הם מסובכים ומורכבים ומזכירים לנו מדי חודש את הפער בין ההשקעה לבין התמורה הכספית. אלמלא השורה התחתונה שזעקה בעליבותה במשכורות חודש ספטמבר, ספק אם אנחנו המורים היינו חוזרים ובודקים את תלוש השכר שלנו

סכום שבעולם מתוקן היה ניתן כבונוס לחג

שכר המורה: 415 שקלים. תלוש שכר של חודש ספטמר

בין אכילת ראש של דג, הברכות והדיון העמוק סביב השאלה מתי נהוג לברך ב"גמר חתימה טובה" ומתי ב"חתימה טוב", בוודא שמעתם על המשבר האחרון בעקבות הטעות בתלושי השכר של המורים, לאחר שחלקם לא קיבלו משכורות מלאות בחודש ספטמבר. במונח "לא מלאות" הכוונה היא לכך שרבים קיבלו משכורת בסכומים של כמה מאות שקלים בודדים – סכום שבעולם מתוקן אמור היה להיות "מתנה לחג" ותוספת למשכורת ולא במקומה. בינתיים, ביום חמישי הודיעה מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, כי קיימה ישיבה ראשונה עם צוות העבודה שמינתה כדי לגבש תוכנית עבודה לטיפול בסוגיית שכר עובדי ההוראה. בין הפתרונות שנבדקים הם בין היתר, חיזוק הממשקים שבין המנהלים והמורים לבין צוותי כוח האדם וחשבות השכר שבמחוזות ובמטה משרד החינוך, שדרוג פורטל עובדי ההוראה והעמקת ההסברה על השירות הניתן באמצעות האתר, העמקת ההסברה בקרב מנהלים ומורים ובפרט בקרב המורים המתחילים בנושא השכר והרכביו וקיום השתלמות עבור מורים חדשים בנושא שכר ותנאי עבודה.

אמנם קמה צעקה והתעוררה סערה בעקבות "משבר תלושי השכר", אבל שוב הוכח שציבור המורים הוא מאוד חלש. הרי אם קיזוז שכזה היה נעשה לעובדי חברת חשמל, רשות שדות התעופה או הנמלים, יש להניח שעוד באותו היום ועד העובדים היה מכריז על סכסוך עבודה ושביתת ענק אבל כשמדובר בנו, המורים, למי בכלל אכפת? ממילא יש לנו הרבה חופשות, ועכשיו בתקופת החגים אין לנו באמת זכות לפצות פה. מלבד שאלת המעמד, המשבר האחרון הוכיח דבר נוסף: אנחנו המורים לא באמת פותחים, קוראים ומבינים את תלושי השכר שלנו ואלמלא השורה התחתונה שזעקה בשכר ספטמבר, איש לא היה באמת טורח לחזור לאותו מסמך מתסכל.

בשנתיים הראשונות שלי במערכת החינוך עבדתי בשני בתי ספר שונים, עם אותו אחוז משרה ואותם הפרמטרים כמו ותק וגמולים בכל אחד מהם. הייתי אמורה לקבל שכר זהה מכל אחד מבתי הספר, אלא שבפועל בכל חודש מחדש גיליתי בעיות בשכר שהועבר לי מאחד מהם, ובכל פעם מסיבה אחרת. מצאתי את עצמי מתעסקת במשך שעות בניסיון להבין את תלוש השכר שלי. זה היה מתיש ובעיקר מורט עצבים. בכל פעם קיבלתי תשובות אחרות, ובכל פעם בהיתי בתלוש השכר שלי כמו תלמידה בכיתה א', ולא פעם נדמה היה לי שאני זקוקה לתואר נוסף כדי להבין את התלוש. האם זה מכוון?

קריאת תלוש השכר לעומקו היא עניין מהותי והכרחי בהבנת חוקי המשחק. לכן, אולי לא ננצח בכל קרב, אבל כדי לנצח במערכה הסופית על התודעה הציבורית, וכדי לשפר את מעמדו של כל מורה ומורה בישראל, הצעד הראשון הוא להבין מה מגיע לכם, מה אתם מקבלים ומה באמת כוללים התנאים שלכם

אם תפתחו תלוש שכר אקראי של מורה תוכלו לגלות לא מעט סעיפים שונים, כמו מסגרת 87, הסכם 2008, תוספת 2011, תוספת שחיקה, תגבור הוראה, מקצוע גמול הכשרות, גמול חינוך, גמול כפל תואר ועוד. אם אתם שייכים לסוג שטורח לשאול ולבדוק, תגלו שגם כאשר אתם מנסים להתייעץ עם קולגות, חשבי השכר או ארגונים שמייצגים אתכם, הסיכוי שתקבלו הסבר ברור שמספק את הדעת הוא קטן מאוד. נכון, אמנם אחד היתרונות הגדולים במקצוע ההוראה במדינת ישראל הם התנאים הסוציאליים, אבל לא תמיד אנחנו מצליחים להבין אותם. מה שנותר לי ולכם המורים זה לקחת אחריות אמיתית, לפתוח את תלוש השכר, לקרוא, לדרוש הסברים ולהבין. עלינו לדעת מה המשמעות של כל שורה ושורה ורק אז להסתכל על הסכום שמופקד בחשבון הבנק שלנו. נכון, המשבר הנוכחי צורם ומכעיס, אבל חשוב להבין שיכול מאוד להיות שמדובר בעוד מקרה, קיצוני אמנם, של טעויות שנעשות פעם אחר פעם על גבינו ומבלי שנדע דבר על כך, כי זה מה שקורה כאשר חלק גדול מציבור המורים בכלל לא מטריח את עצמו לעיין ולקרוא בתשומת לב את תלושי השכר שלו. יש להניח שלא תמיד יש לכם כוח, חשק או עצבים, שאתם מאמינים כי השורה התחתונה והחשובה היא סכום הכסף שנכנס לחשבון הבנק. ונכון, אתם צודקים, משכורות המורים עלובות ביחס להשקעה האין סופית כמעט, ותלוש השכר רק מעמיק את התסכול. ובטח גם לכם יש מיליון דברים על הראש, כמו חיים פרטיים, בעיות עם הורים ותלמידים, התמודדות עם הנהלת בית הספר, השתלמויות, כתיבת מערכי שיעור, בדיקת מבחנים ועוד. בכל זאת, קריאת תלוש השכר לעומקו היא עניין מהותי והכרחי בהבנת חוקי המשחק. לכן, אולי לא ננצח בכל קרב, אבל כדי לנצח במערכה הסופית על התודעה הציבורית, ועל מנת לשפר את מעמדו של כל מורה ומורה בישראל, הצעד הראשון הוא להבין מה מגיע לכם, מה אתם מקבלים, מה באמת כוללים התנאים שלכם. אנחנו לא יכולים שלא לקחת אחריות אישית על ההבנה והלמידה של תלושי השכר שלכם.

חגית פורטל היא מורה לתקשורת בתיכון עמקים-תבור, בעלת תואר ראשון בתקשורת ותואר שני בחינוך

 

 

 

 

 

 

 

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: