מחנכים לסולידריות חברתית – נחשפים למלחמה ציבורית

המחנכים לא יכולים לשתוק מול המציאות התקשורתית הזמינה, המידית ונטולת המסננים שמציפה את תלמידי כיתות י"ב בכעסים, בוטות ותסכולים, רגע לפני גיוסם לצה"ל

מתוך ה-flicker של Blake Patterson

מתוך ה-flicker של Blake Patterson

התקשורת והרשתות החברתיות גועשות כבר תקופה ארוכה סביב פרשת ה"חייל היורה מחברון", שכבר מראשיתה הסתמנה יותר כמו "הסיפור התקשורתי הגדול ביותר של השנים האחרונות" ופחות כמו הליך שגרתי של חייל העומד לדין. רבים התייחסו לפרשה, החל מראש הממשלה, שר הביטחון ושר החינוך ועד לאנשים פרטיים ברשתות החברתיות.

השיח הציבורי שנוצר בעקבות הסיפור, מעורר אצל חלקנו תחושות מורכבות של תסכול, חשש, כאב וכעס, בעוד שהסערה התקשורתית ממקדת את תשומת הלב בקיטוב ובשסעים החברתיים והדאגה מפני "שבירת כלים". ניתוח עובדתי של האירוע מציג חייל בסיטואציה מבצעית מאתגרת, מחבל הרוג ותיעוד מצולם של אנשי ארגון בצלם. מכאן והלאה, הפרשה עמוסה בפרשנויות וניסיונות להרוויח הון תקשורתי-פוליטי.

מציאות תקשורתית זו, חודרת גם לתלמידי ותלמידות שכבת י"ב בבית הספר אותו אני מנהל, שאותם אנו מחנכים לערכי הנתינה, התרומה לקהילה והסולידריות החברתית. בחירתם של התלמידים להתגייס לצה"ל ולבחור לשרת בתפקידים משמעותיים, ממחישה הלכה למעשה את הפנמת הערכים לאורם חונכו בבית, בתנועות הנוער ובבית הספר.

הכל, כולל המכוער, הגס, הבוטה והאלים – מוזרם באופן הגרפי והחד ביותר היישר לתודעתם של המתבגרים ללא יכולת להימלט. לכן, חשוב שתחושות הכעס, הבלבול, הכאב והפחד שעשויות להתעורר בקרב התלמידים, יטופלו בדומה לכל אירוע משברי אחר

בילדותי, בימים הראשונים של מלחמת שלום הגליל, נהגו הורי להיכנס ערב ערב לחדר העבודה והרחק מעיני הילדים צפו ב"מבט" – שהייתה אז מהדורת החדשות היחידה, בערוץ היחיד. היום המציאות התקשורתית המיידית ברשתות החברתיות ובסמארטפונים, תופסת את התלמידים "כאן ועכשיו" ללא פילטרים או גורמים מגוננים. הכל, כולל המכוער, הגס, הבוטה והאלים – מוזרם באופן הגרפי והחד ביותר היישר לתודעתם של המתבגרים ללא יכולת להימלט. לכן, חשוב שתחושות הכעס, הבלבול, הכאב והפחד שעשויות להתעורר בקרב התלמידים, יטופלו בדומה לכל אירוע משברי אחר, במהלכו אנו נדרשים תחילה לטפל בתחושות וברגשות של התלמידים. לצורך הדגמה, במידה שחס וחלילה נהרג תלמיד בבית הספר, הטיפול החינוכי המיידי של הצל"ח (צוות לשעת חירום) לא יעסוק בחיפוש אחר אשמים או בפרשנות לאירוע, אלא אך ורק במתן תמיכה רגשית לתלמידים בהתמודדותם עם רגשותיהם כתוצאה מהאירוע.

כדי לעזור לתלמידים להתמודד עם אירועי פרשת החייל היורה, חשוב לספק להם מקום מוגן לשתף ברגשותיהם וחששותיהם, לקיים שיח קרוב, קשוב ובלתי שיפוטי – גם כאשר נאמרות אמירות קשות. חשוב להקדיש תשומת לב מיוחדת לתלמידים השואפים להתגייס לצה"ל בעתיד הקרוב, אלו עשויים לחוש דאגה, חשש, ובלבול-ערכי כתוצאה מהפרשה ונוכחותה המסיבית בשיח התקשורתי. אמון האדם בערכיו, וכיבוד ערכי הזולת הם הבסיס שיאפשר לתלמידנו לחיות על פי הערכים שלאורם חונכו, ולהבין מהי ההתנהגות האתית גם בסיטואציות מאתגרות.

הכותב הוא מנהל קמפוס אנקורי פתח תקווה 

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: