"מורי הקבלן זו תעודת עניות למדינה שלא דואגת למוריה"

ביקורת על מיפוי עובדי הקבלן שהציג משרד החינוך בוועדת החינוך של הכנסת: המספרים גדולים בהרבה. יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות: "אנחנו מתכוונים להוביל את המאבק בנושא. זו שערורייה"

הדיון בוועדת החינוך

הדיון בוועדת החינוך. צילום: יגאל לפידוס

ועדת החינוך קוראת לקלוט את מורי הקבלן בהעסקה ישירה. כך עלה מסיכום דיון שנערך בנושא היום (שני) בכנסת, שבמלכו הציג משרד החינוך מיפוי שנערך במהלך השנה האחרונה, המציע על כך כי בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים מועסקים כ-10,000 מורי קבלן. ואולם, המיפוי כפי שהוצג על ידי משרד החינוך עורר ביקורת מצד משתתפי הדיון בכנסת, בטענה כי מספרם של עובדי הקבלן גדול בהרבה מזה שהוצג על ידי המשרד.

המיפוי של משרד החינוך טרם הושלם, ובמשרד החינוך עדיין לא יודעים כמה מורים, בבתי הספר היסודיים ובעל יסודי, מועסקים במסגרת שעות ההוראה בתוך בתי הספר כעובדי קבלן. ואולם, מהמיפוי שנעשה עד כה, עולה כי 47% ממורי הקבלן מועסקים על ידי רשויות מקומיות, 10% – עמותות הורים, השאר על ידי עמותות חינוך, החברה למתנ"סים, קרן רש"י, יובל חינוך, רנה קאסן ויובל חינוך. עוד עולה מהמיפוי כי מבין המקצועות הנפוצים, 1,214 ממורי הקבלן מלמדים אמנות, 1,099 – העשרה בחינוך לשוני, 857 – העשרה, 599 – השערה באנגלית ו-483 מלמדים ספורט.

"הפילוח והמיפוי של משרד החינוך מחסיר עובדים רבים", אמרה בדיון לילי בן עמי, מהקואליציה להעסקה ישירה:  אנחנו מגדירים עובדי קבלן כמי שמלמדים במערכת החינוך הציבורית בשעות הלימודים, ולא מועסקים על ידי הרשות המקומית, משרד החינוך או הרשות המקומית. ישנם ארבעה סוגים של מורי קבלן: מורים בליבת המערכת – רובם בבתי ספר על יסודיים, משום שהרשויות המקומיות משתמשות בחברות בת. זה הסוג הכי גדול והוא בכלל לא נכלל במיפוי של משרד החינוך; הפרויקטים שהמשרד עצמו מפריט, כגון מורי היל"ה, שמלמדים לבגרות ויש להם תעודת הוראה ותואר; המורים הנוספים שההורים והרשות המקומית מכניסים לכיתות כדי להעשיר את התלמידים ותכניות חיצוניות כמו 'רוח יהודית' ועוד, שנכנסים לבתי הספר". יחד עם זאת, בן עמי ביקשה לברך את משרד החינוך שהוא לדבריה המשרד הממשלתי הראשון שעשה מיפוי של עובדי הקבלן שעובדים בתחום אחריותו.

יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים קראה לקלוט את כל מורי הקבלן בקליטה ישירה. "אנחנו מאגדים 140,000 מורים עובדי הוראה עם תעודת הוראה ורישיון הוראה", אמרה בן דוד, "אנחנו מתכוונים להוביל את המאבק בנוגע לקליטה ישירה של מורי הקבלן. זוהי שערורייה גדולה. מכבסים מילים כדי לצמצם את המספרים האמיתיים. המיפוי הנוכחי רחוק מלמצות. לא נאפשר שבאותם בתי ספר יהיו סוגי העסקה שונים אני קוראת לשר החינוך להורות על הפסקת משיכת הזמן לעצור את העוול ולקלוט את כולם בהעסקה ישירה".

על פי נתוני הלמ״ס חלה הרחבה של מועסקים בהוראה שלא בהעסקה ישירה ומספרם עומד היום על יותר מ-20 אלף עובדי הוראה. מורי הקבלן זו תעודת עניות למערכת שאמורה לדאוג לחינוך ועתיד ילדינו

ח"כ שלי יחימוביץ אמרה כי המערכת לא רוצה לטפל בעובדי הקבלן, והוסיפה: "הפתרון הוא לקלוט קליטה ישירה את עובדי הקבלן שמועסקים במערכת ולאסור באופן גורף העסקה שאינה ישירה".

ח״כ יוסי יונה, הוסיף: ״כבר מספר חודשים שאני מחכה לתשובה על שאילתה שהגשתי למשרד החינוך, אודות היקף ההעסקה הקבלנית במערכת החינוך. והיום מציג משרד החינוך בועדה נתונים חלקיים לא מדוייקים ביחס לכמות המורים שאינם מועסקים בהעסקה ישירה, בינהם מורים המלמדים במסגרת השעות הפורמליות של משרד החינוך. המיפוי החלקי שהציג לנו משרד החינוךלא מכיל את כל המידע אודות העסקה קבלנית במערכת. יתרה מזאת, בו בזמן משרד החינוך מרחיב את דפוסי ההעסקה הפוגענית באמצעות חברות קבלניות. על פי נתוני הלמ״ס חלה הרחבה של מועסקים בהוראה שלא בהעסקה ישירה ומספרם עומד היום על יותר מ-20 אלף עובדי הוראה. מורי הקבלן זו תעודת עניות למערכת שאמורה לדאוג לחינוך ועתיד ילדינו, זו תעודת עניות למדינה שלא דואגת למוריה וכופה עליהם עבודה בתנאים נצלניים".

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי קרא למשרד החינוך להשלים את המיפוי עד לחודש מאי הרוב, ולהתחיל בהליך של העסקה ישירה של כל אותם מורים שמלמדים במערכת החינוך הציבורית בשעות הלימודים הפורמליות. "הוועדה תמשיך לקיים דיונים בנושא ולהציף את כל הבעיות הקיימות, עד לשילובם של מורי הקבלן במצבת העובדים של משרד החינוך", אמר ח"כ מרגי.

 

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: