מנהל מקיף צפאפא: "ילד שמח בבית הספר לא ייצא לעשות פיגוע"

מדוע הורים במזרח ירושלים מעדיפים את הבגרות הישראלית אך חוששים להודות בכך? בכירים במערכת החינוך במגזר הערבי התארחו בפורום הפיס לחינוך ולכלכלה והצביעו על המצב האבסורדי

"אצלנו בבית הספר יש שתי תוכניות לימודים: הפלסטינית והישראלית. זה יוצר מצב אבסורדי, כי אם ניקח למשל אירוע מסוים כמו מלחמת 1948, יש שוני עצום בטרמינולוגיה, בתוכנית אחת היא נקרא מלחמת שחרור ובצד השני נכבה. זה יוצר בלבל אצל התלמידים ואנחנו ללא משלים את עצמנו, בכל תוכנית לימודים יש מסרים שהם מסרים גלויים וגם מסרים סמויים", כך אמר איימן ג'בררה, מנהל בית הספר מקיף צפאפא בפורום הפיס לחינוך ולכלכלה שהתקיים בירושלים.

ג'בררה לקח חלק בפאנל שעסק בשאלה האם בחינת הבגרות מסייעת לשילוב האוכלוסייה הערבית בשוק התעסוקה? בהנחיית העיתונאי ג'קי חוגי מגלי צה"ל ובהשתתפות לארה מובאריכי ראשת אגף חינוך ערבי בעיריית ירושלים,  פרופ' מונא חורי כסאברי מהאוניברסיטה העברית ועבדללה ח'טיב מנהל אגף החינוך הערבי במשרד החינוך

צפו בדיון מתוך פורום הפיס לחינוך ולכלכלה:

"משרד החינוך מייחס חשיבות רבה לסוגיית החינוך במזרח העיר", אמר ח'טיב, והוסיף כי המשרד מגבש תוכנית לעידוד התלמידים להשתלבות בשוק התעסוקה ובאקדמיה. מובאריכי סיפרה כי במהלך ארבע הנשים האחרונות נעשו פעילויות לעודד בתי ספר לאמץ את הבגרות הישראלית וכיום מתוך 82 בתי ספר במזרח ירושלים בעשרה נלמדת התוכנית הישראלית.

"התוכנית הישראלית היא מאוד אפקטיבית לצערי הרב התוכנית הפלסטינית היא מיושנת ורוב האוכלוסייה מעדיפה אותה לא מסיבות אובייקטיביות אלא מסיבות פוליטיות", אמר ג'בררה והוסיף כי "יש הורים שלכאורה מתנגדים לתוכנית הישראלית, אבל בשקט בשקט מבקשים שהילדים ייכנסו לתוכנית הישראלית כי הם מודעים לכך שהיא תסלול לילדים את הדרך לתעסוקה בעתיד". פרופ' חורי כסאברי הסבירה כי הבגרות הפלסטינית שונה מאוד ואינה מתאימה לדרישות האקדמיה בישראל.

חוגי שאל את המשתתפים למצבה של מערכת החינוך במזרח ירושלים יש קשר לגל הטרור שבו היו מעורבים גם שני נוער. על כך השיבה מובאריכי: "אין ספק שיש קשר ועובדה שאני חושבת שלהרגעת המצב בשטח היה קשר הדוק למה שנעשה בבתי הספר. בעזרת המנהלים והמנהגים שלנו בבתי הספר המצב מאוד נרגע. ככול שנחזיר את התלמידים למערכת החינוך וניתן להם חינוך טוב אז זה ישליך על המצב".

פרופ' חורי כסברי: "אם אנחנו נותנים לילדים האלו תקווה, וזה לא משנה באיזו מערכת חינוך העיקר שתהיה להם תקווה שהם הולכים לבית ספר ושהם לומדים, תהיה פחות התעסקות בדברים האלה". היא הוסיפה כי "צריך להתייחס למצב הפוליטי-כלכלי-חברתי ואני לא משלה את עצמי שרק השקעה בבתי הספר תפטור את כל המצב בעיר הזאת, אבל זה חלק מהפתרון". ג'בררה הוסיף: "אני קושר את זה לכל מיני גורמים, אבל אני יכול לומר שילד שמח וילד מאושר בבית הספר ובמשפחה לא ייצא לעשות פיגוע".

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: