רן ארז: "אם מישהו חושב שמערכת החינוך מתנהלת נכון – שיקום"

עד כמה השפיעו רפורמות "עוז לתמורה" ו"אופק חדש" על מעמד המורים בישראל והאם המורים צפויים לחזור למאבקים?

האם הרפורמות "עוז לתמורה" ו"אופק חדש" השפיעו לטובה על המעמד המורים? בדיון בנושא שהתקיים בפורום הפיס לחינוך ולכלכלה בירושלים טען יו"ר ארגון המורים רן ארז כי "חבל שמערכת החינוך וראשיה לא מבינים שאין חיילים רעים אלא שיש מפקדים לא טובים. משרד החינוך מנהל את תקציבו באופן לקוי וכאשר אין ניהול טוב של משאבים, וכאשר היחס למורים הוא כאסקופה נדרסת, והם סובלים מאלימות פיזית ומילולית, הם נשחקים ורק רוצים להגיע הביתה בשלום. בסוף רק התלמידים נפגעים כתוצאה ממדיניות משרד החינוך".

בדיון שאותו הנחה עיתונאי TheMarker ליאור דטל, לקחו חלק מלבד ארז, חתן פרס נובל פרופ' דן שכטמן,דקן לפיתוח חברתי ומרצה בכיר בפקולטה למשפטים בקריה האקדמית קרית אונו פרופ' יובל אלבשן ונציגת האופוזיציה בהסתדרות המורים גילה קליין.

צפו בדיון מתוך פורום הפיס לחינוך ולכלכלה:

פרופ' שכטמן שהציג לפני הדיון תוכנית לסינון קפדני יותר של מורים לפני הקבלה ללימודי ההוראה לצורך שיפור מעמדם, אמר במהלך הדיון כי "המורים הם האנשים הכי חשובים בעולם כי הם מחזירים את העתיד שלנו בידיהם. הם יותר חשובים מכל אחד אחר. מורה טוב הוא נכס נפלא לילדים ולמדינה. היום נראה שאין קשר בין המכללות להוראה לבין הדרישות של משרד החינוך. פשוט אין קשר".

"יש לנו עובדי הוראה מסורים, מנהלים אכפתיים ואם רוצים את הטובים, לא מתחילים עם 5,500 שקלים שכר לעובד הוראה חדש, אקדמאי", אמרה קליין בתגובה לדברים. ארז הוסיף כי "מה שקורה היום במערכת החינוך הוא ניצול כלכלי גרוע של המשאבים. אם יש מישהו באולם הזה שחושב שמערכת החינוך מתנהלת נכון שיקום. אף אחד לא קם. יש פה הפרטה ומכרים ולמעשה מנסים לזרוק את האחריות".

פרופ' אלבשן: "אי אפשר להפיל הכל על מערכת החינוך כאילו שאר המערכות עובדות. זה נכון לגבי הצבא או טכניון שנחשב לאליטה. לרפורמות האלו יש המון בעיות אבל המגמה היא חשובה – לראות בהוראה מקצוע ומה שעשו הרפורמות זה להפוך את משלח היד למקצוע".

קליין המשיכה וטענה כי "אופק חדש" לא הקלה על המורים, אלא העמיסה עליהם וכי המורים ממשיכים את העבודתם גם מחוץ לשעות בבית הספר, אך ללא קבלת כל תמורה. "ממשיכים בניירת כאילו עובד ההוראה הוא פקיד, כאילו הוא לא אדם שיש לו מעמד, שאני רוצה לתת לו סמכות ואחריות, שאני רוצה לראות אותו מוביל. אנחנו נמצאים בתקופה קשה מאוד של יחסי עבודה".

"אפשר לחשוב שהמורה בישראל הוא תופעת טבע, מדינות שמשיגות אותנו במבחני פיזה ויש 40 מדינות כאלו, המורים עובדים יותר שעות ויותר קשה וההישגים יותר גבוהים", הוסף פרופ' שכטמן, "בסין יושבים 80 תלמידים בכיתה והם יושבים בשקט ומקשיבים ויודעים להוציא תוצאות נהדרות כי המורה יודע לנהל כיתה".

ארז: "כאשר באנו ואמרנו ברפורמות אנחנו נעבוד אחרת וניצור מסגרות אחרות, אבל תנאי העבודה הגרועים ממשיכים ואת זה המורים מרגישים יום יום", טען ארז, "רואים את השכר שנכנס ונעלם ולכן השינוי צריך להיות במבחינה כלכלית הרבה יותר גדול. תקציב מערכת החינוך הוא 152 מיליארד שקלים רק כ-97% מנוצלים – השאר חוזר לאוצר. זה רק בגלל ניהול לקוי או חוסר אכפתיות".

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: