הלמידה המשמעותית: תלמידים מתלוננים חוסר מודעות למשמעות עבודות ההערכה

לקראת דיון בוועדת החינוך של הכנסת בנושא עומס הבחינות בכיתות י"א, הציגה מועצת התלמידים והנוער הארצית סקר לפיו מרבית התלמידים מתמודדים עם עומס רב ויותר ממחצית טוענים כי אין התייחסות לכישורי חיים – בניגוד למטרות הרפורמה

 

מתוך ה-flicker של ccarlstead

מתוך ה-flicker של ccarlstead

43% מתלמידי התיכונים מתלוננים על עומס גדול של חומר לשינון במקצועות רבי המלל, בדגש על מקצוע ההיסטוריה. כך עולה מסקר שערכה מועצת התלמידים והנוער הארצית בקרב 4,500 תלמידי תיכון, בנושא רפורמת "למידה משמעותית", שהוצג היום (שני) בוועדת החינוך של הכנסת בדיון בנושא עומס בלימודים ובבחינות הבגרות בכיתות י"א.

לפני כשלוש שנים הוכנסה למערכת החינוך "התכנית הלאומית ללמידה משמעותית", במטרה להרחיב את אמצעי ההערכה ואת האוטונומיה של המורים ולהגביר את המעורבות בקהילה מצד התלמידים. במשרד החינוך מציינים באתר הרשמי כי "מטרת הלמידה המשמעותית היא לפתח את  כושר החשיבה, היצירה והלימוד העצמי. הלמידה מעודדת מעורבות חברתית ומעשירה את חווית הלומד".

ואולם, על פי הסקר ישנן לא מעט בעיות שאיתם מתמודדים התלמידים במסגרת הרפורמה. 24.4% מהמשיבים על הסקר הם תלמידי כיתות י', 47% – כיתות י"א ו-28.6% – כיתות י"ב. מרבית המשיבים, בשיעור של 76%, טענו כי הם מתמודדים עם צפיפות גדולה של בחנים ומבחנים, גם במקצועות שונים וגם באותו מקצוע – בניית לוחות מבחנים לא נכונה, חוסר התחשבות של המורים וחוסר עמידה בהנחיות חוזר מנכ"ל בנושא. עוד עולה מהסקר כי 32% מהנשאלים טענו כי יש לשפר את ציוני ההערכות החלופיות, משום שלא הייתה מספיק מודעות לחשיבותן ולמשמעותן של עבודות ההערכה החלופית כאשר הן נעשו, הן מצד התלמידים והן מצד המורים.

ומה בנוגע להקניית כישורי חיים – אחת ממטרותיה הבולטות של הרפורמה? יותר ממחצית הנשאלים, בשיעור של 52%, טענו כי החומר שנלמד אינו רלוונטי לחיי היום יום הבוגרים, אין התייחסות לכישורי חיים כמו ניהול חשבון בנק או מיניות בריאה ואין התייחסות לאקטואליה. בנוסף, 46% מהנשאלים טענו כי ישנו חוסר הבנה של מהות התכנית, הגוזלת זמן מהלימודים, וכי ישנו מחסור במקומות שבהם ניתן להתנדב.

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: