רק 17% מההורים סבורים ששכר הגננות הוגן

מחקר שנערך במכללת לוינסקי מצביע על הערכה מצד ההורים לעבודת הגננות, ומודעים למעמדן המקצועי והכלכלי הנמוך. עורכי המחקר: "הישועה לא תבוא מביקורת ההורים, אלא ממשרד החינוך"

מתוך ה-flicker של Kids Work Chicago Daycare

מתוך ה-flicker של Kids Work Chicago Daycare

ההורים, כך מתברר, מאוד מעריכים את עבודתן של הגננות, סבורים כי תרומתן לחברה גבוהה, אבל מודעים למעמד המקצועי החברתי הנמוך. כך עולה ממחקר שנערך על ידי רשות המחקר של מכללת לוינסקי, בהובלת פרופ' יצחק גילת ראש רשות המחקר, ההערכה והפיתוח, ד"ר קלודי טל ראש החוג לתואר שני בחינוך לגיל הרך, ד"ר עידית טבק ראש מרכז מהות לידע וד"ר גילה רוסו צימט ראש מרכז לחקר הגיל הרך.

בשאלת מעמדה החברתי והמקצועי של הגננת בחברה, נמצא כי 95% מההורים סבורים שנדרשת מהגננת רמה גבוהה של מקצועיות ו-93% ציינו כי תרומתן של הגננות לחברה היא גבוהה. יחד עם זאת, להורים ברור כי על אף החשיבות בתפקידן שכרן של הגננות נמוך, ורק 17% ציינו כי השכר שהן מקבלות הוגן. בנוסף, נמצא פער גדול בין מעמד גננות בעיני ההורים, לבין תפיסתם את מעמד הגננות בחברה – 84% לעומת 27%, בהתאמה.

עוד עולה מהסקר כי 84% מההורים מרוצים מהוראת התכנים, 83% מרוצים מארגון סביבת ההוראה ו-82% מרוצים מאיכות ההוראה של הצוות. שני התחומים בהם שביעות הרצון הייתה ברמה בינונית הם ניהול אספות הורים: 60% מהנשאלים היו מרוצים וקשר עם גורמים בקהילה, כגון רשויות מקומיות: 56% מהנשאלים היו מרוצים. עורכי הסקר ציינו כי כי שביעות הרצון שעליה דיווחו ההורים היא בעלת אופי גורף ואינה תלויה במאפיינים הסוציו דמוגרפיים של הנשאלים.

ההורים נשאלו גם על תחומי התפקיד של הגננות. מתוצאות המחקר עלה כי 44% מההורים סבורים שהתחום הרגשי, כמו הבעה של חום ואכפתיות לילדים, הוא החשוב ביותר, ואילו 31% מאמינים בחשיבות התחום החברתי כמו פיתוח יכולות חברתיות, 15% – לתחום הקוגניטיבי כמו העשרת ידע ופיתוח יכולות חשיבה, 7% – לתחום השפה ו- 3% לתחום המוטורי. עוד עלה כי 47% מההורים מעדיפים גן פרטי לגילאי לידה ועד שנתיים, 18% – מעון מבוקר ומפוקח ו-25% מההורים מעדיפים שהילד יישאר בבית, בהשגחת מטפלת או בן משפחה.

המחקר נערך בקרב 500 הורים מהמגזר היהודי, כשמחצית מהנשאלים חילוניים והוא נועד לבדוק את את מעמד המורה בחברה לעומת מקצועות אחרים כמו סיעוד, רפואה ועוד. החוקרים ציינו כי אימהות תופסות את המעמד החברתי של הגננות כגבוה יותר מאשר האבות. כמו כן, האימהות מייחסות חשיבות רבה יותר לתפקיד הרגשי מאשר לתפקיד החברתי, בעוד שאצל האבות, המצב הפוך. כלומר מייחסים חשיבות גבוהה יותר לתפקיד החברתי מאשר לרגשי. בנוסף, הורים דתיים תופסים את מעמד הגננת כגבוה יותר מאשר הורים חילוניים.

"נתון מעניין שעולה ובמידה מסוימת הפתיע זה הערכה הגבוה של ההורים לעבודת הגננות", ציינה דר' קלודי טל, "מדובר על עבודה חשובה שנעשית היטב, אבל החברה לא מספיק מעריכה מבחינה כלכלית וחברתית. בנוסף מה שמעניין זה אסיפות ההורים שזכו פחות להערכה חשוב להבין שמדובר במחקר כמותי ולכן אנחנו לא יודעים איך ההורים מעריכים את איכות החינוך וככל הנראה יעשה על כך מחקר בהמשך. מסקנה חשובה נוספת היא שכנראה ההורים אינם גורם ביקורתי על עבודת הגננות. זה אומר שהאחריות היא על הגננות ועל מי שנמצא במערכת החינוך. הישועה לא תבוא מביקורת ההורים, אלא ממשרד החינוך".

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: