תכנית לחיזוק הצפון: אוניברסיטה בכרמיאל וחוגים לילדים

התוכנית שעלותה הכוללת עומדת על כחצי מיליארד שקלים, כוללת גם תוספת של 66 מיליון שקלים לאוניברסיטת חיפה והגדלת תקציב המכללות בכ-10 מיליון שקלים

הצגת התכנית בבית שאן. צילום: מירי שמעונוביץ

מנכ"לית מיכל החינוך, שר החינוך ראש עיריית בית שאן מצגים את התכנית. צילום: מירי שמעונוביץ

מעל כחצי מיליארד שקלים יופנו לתוכניות לחיזוק החינוך בצפון הארץ. שר החינוך, נפתלי בנט הציג היום (שלישי) את תכניתו לחיזוק מערכת החינוך בצפון, במפגש שהתקיים בבית שאן, עם כ-100 ראשי רשויות ומנהלי מחלקות חינוך. התוכנית כוללת, בין היתר, חוג לכל ילד בכיתות ד'-ה', שיפור סביבת הלמידה של תלמידים מרקע חברתי-כלכלי נמוך ושיפוץ בתי ספר יסודיים ממלכתיים ובתי ספר של החטיבה העליונה ותכנית חינוכית מודולרית, כאשר כל רשות תחליט מה לקדם: פתיחה של מרכזי נוער, מלגה לצורך סבסוד פעילויות פנאי ופעילויות בלתי פורמאליות או טיפול בילדים בסיכון. כמו כן, כוללת התכנית אישור עקרוני להקמת אוניברסיטה בכרמיאל, לאחר שמכללת אורט בראודה תתאחד עם אוניברסיטת חיפה, הגדלת תקציב המכללות בכ-10 מיליון שקלים, תוספת של 66 מיליון שקלים לאוניברסיטת חיפה והגדלת מספר המכסות לסטודנטים בטכניון.

"במקום לתת לילדי הצפון דגים, החלטנו לתת חכות", אמר בנט, "שוויון הזדמנויות אמיתי מתחיל בחינוך. החלטנו לא לדבר, אלא לעשות, ולשים את הצפון במרכז ועכשיו. למעלה מחצי מיליארד שקלים נשקיע בחוג חינם לכל ילד בכיתות ד'-ה', בשיעורי תגבור ושיעורים פרטיים באנגלית ובמתמטיקה ובהשכלה הגבוהה של צעירי הצפון. הממשלה כולה מחויבת לצפון, אני מחויב קודם כל לחינוך. ברצון עז להמשיך בצמצום פערים אנחנו יוצאים היום לדרך עם תכנית החינוך לצפון. אני מודה לשר האוצר משה כחלון ולשר הפנים אריה דרעי על השותפות".

במשרד החינוך מסבירים כי התכנית נועדה לתת מענה למאפיינים הייחודיים של הצפון ולחוסרים הרבים הקיימים בה כיום, שכן מחוז צפון מתאפיין ברשויות רבות וקטנות אשר מפוזרות במרחב הגיאוגרפי. הפיזור מקשה על הנגשתם של שירותים ליישובים רבים, ומאלץ משפחות רבות לנסוע למרחקים גדולים כדי לצרוך שירותי חינוך אחר הצהריים. משפחות שאינן יכולות לאפשר לעצמן שירותי הסעה לילדים, נאלצות לוותר על פעילויות העשרה אחר הצהריים. לצד אלה, בצפון אין עיר מטרופולין אשר תהווה מוקד כלכלי חזק ומנוע צמיחה שיקדם פתיחתם של מוקדי תעסוקה רבים ונוספים, שיספקו מענה למחסור שקיים היום. בנוסף, קיימת באזור שונות גדולה בין הרשויות מבחינה כלכלית וחברתית, כאשר מרביתן של הרשויות, בשיעור של כ-65 אחוזים, הן מהמגזר הלא יהודי. מרבית רשויות אלו מתאפיינות בקשיים כלכליים, שכן הן נמנות על עשירוני הטיפוח הנמוכים והבינוניים. בנוסף לאלה, ההשקעה בחינוך פר תלמיד נמוכה יחסית לארץ.

 

 

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: