5 יחידות בהוראה: המורה למתמטיקה מגן יבנה שלא מוותר על אף תלמיד

אלכס ויינברג שזכה בפרס קרן טראמפ על הוראה איכותית במתמטיקה ומדעים בסכום של 80 אלף שקלים, מסביר למה התלמידים בישראל מתקשים להצטיין: "בגלל המחסור בכח האדם, נקלטים במערכת החינוך מורים למתמטיקה בלי הכשרה. הרבה פעמים התלמידים יודעים יותר מהמורים"

המורה אלכס ויינברג

המורה אלכס ויינברג

המורה למתמטיקה אלכס ויינברג, שזכה בפרס קרן טראמפ על הוראה איכותית במתמטיקה ומדעים לשנת 2016, לא הופתע מנתוני מחקר פיזה וההישגים נמוכים של התלמידים בישראל, מתחת לממוצע ה-OECD. לדבריו, הבעיה נעוצה באיכות ההוראה, בעיה שבהכרח משפיעה על הישגי התלמידים וטרם נמצא לה פתרון. להיפך, בעקבות היעד שהציב שר החינוך נפתלי בנט, לחיזוק לימודי המתמטיקה והמדעים והגדלה משמעותית של מספר הניגשים ל-5 יחידות בגרות במתמטיקה, משרד החינוך הוריד את הדרישות להוראת מתמטיקה, כך שיותר מורים יורשו ללמד את המקצוע.

"בגלל המחסור בכח האדם, נקלטים במערכת החינוך מורים למתמטיקה בלי הכשרה מספקת", אומר ויינברג, "הרבה פעמים התלמידים יודעים יותר מהמורים, והמורים בעצמם מתקשים להתמודד עם השאלות שהם מציבים בפני התלמידים. מאחר שזה המצב וכדי להבטיח הוראה איכותית במתמטיקה, שתציב את ישראל במקום ראוי, צריך שמורים למתמטיקה החל מכיתה א' יהיו בעלי תואר שני".

ויינברג סבור כי יש להסמיך את המורים למתמטיקה במסלול מיוחד במוסדות להשכלה גבוהה, תוך בדיקת מסוגלותם לעסוק בחינוך, כפי שמסמיכים מהנדסים ורופאים. "אני מסכים עם החלטת המועצה להשכלה גבוהה לשנות את תנאי הסמכת המורים למתמטיקה בחטיבות הביניים, לפיה החל משנת הלימודים הבאה הסטודנטים לא יוכלו ללמוד במסלול דו חוגי אלא יתמקדו במכסת שעות מוכפלת בהוראת מתמטיקה", הוא אומר ומתייחס לקמפיין לעידוד תלמידים ל-5 יחידות לימוד במתמטיקה: "מדובר בקמפיין פופוליסטי שכן אין די בהעברת כסף בלבד, צריך לשנות את תכנית הלימודים במתמטיקה כך שתהיה ממוקדת מטרה זו. צריך להתחיל ללמד מתמטיקה בצורה רצינית כבר מכיתה ט' וללמד חמש שעות בשבוע את הבסיס. על בסיס זה ניתן יהיה להמשיך וללמד ל-5 יחידות מתמטיקה בכיתות י'-י"ב".

"לא הייתה שאלה אם אעסוק בחינוך"

זו השנה השישית שקרן טראמפ מעניקה למורה מצטיין פרס על הוראה איכותית במתמטיקה ומדעים. החלטת הקרן להעניק את הפרס נשענת על העובדה שמדינות המצליחות בחינוך משקיעות בעיקר במורים ובאיכות ההוראה, וכי איכות המורה היא הגורם המשפיע ביותר בכיתה על הישגי התלמידים. כמו כן, הסבירו בקרן כי הוחלט לבחור במתמטיקה ובמדעים משום שמדובר בתחומים הנתפסים כמורכבים להוראה וללמידה, ומשום שבתחומים אלו על המורה לעודד תלמידים להתמדה ולהצלחה.

ויינברג, שעוסק בהוראה 36 שנה, מגיע מבית שחי את תחום החינוך. אמו, אחותו, רעייתו וגיסתו עוסקים בהוראה. "מבחינתי לא הייתה בכלל שאלה איזו דרך אבחר בחיי", הוא אומר. בטקס שהתקיים ביום חמישי האחרון בו זכה בפרסם קרן טראמפ, בסכום של 80 אלף שקלים,  הוא הפתיע את הנוכחים והודיע שיתרום מתוך הפרס סכום של 5,000 שקלים לבית הספר שבו הוא מלמד, אורט ע"ש נעמי שמר בגן יבנה, לעידוד המצוינות ולקידום המורים.

התרומה לבית הספר, כך הסביר בטקס, היא בעיקר כדי להוקיר תודה על האפשרות וההזדמנות שניתנה לו כדי ליישם הוראה איכותית: "כל דבר שביקשתי למעבדה בפיסיקה קיבלתי, ומיד". לאחר שוויינברג הכריז על תרומתו, הודיע ראש המועצה המקומית גן יבנה דרור אהרון, על תרומה של 15 אלף שקל  לבית הספר ומנכ"ל רשת אורט, צבי פלג, הוסיף כי יעמיד לרשות בית הספר קרן של 50 אלף שקל לקידום המורים.

המורה אלכס ויינברג עם תלמידיו

המורה אלכס ויינברג עם תלמידיו. צילום: דרור עינב

ויינברג הוא מסוג המורים שלא מפסיק להאמין ביכולות של תלמידיו, ולעודד אותם להצליח. הוא גבר על מאות מורים נוספים שהיו מועמדים לפרס קרן טראמפ. הוועדה מטעם הקרן קבעה כי יש להעניק לוויינברג את הפרס על "אמונה ומחויבות לכל תלמיד, על מקצוענות מהמעלה הראשונה ועל הובלת הקהילה המקצועית של עמיתיו". בנוסף, קבעה הוועדה כי המורה למתמטיקה מאשדוד מאמין בתלמידיו, מציב יחד איתם יעדים שאפתניים ופותח להם דלתות לעולם המדע המתקדם "במקצוענות חסרת פשרות המאתגרת את יכולותיהם, ובמומחיות רבה מהלך קסמים בין עולמות המתמטיקה והפיזיקה והתלמידים נשבים בקסמיו", כך קבעה הוועדה.

בכל שיעור שואף ויינברג לאתגר את התלמידים, מעלה בפניהם שאלות לצורך חשיבה, הבנה ויישום החומר הנלמד. כדי לפתח בתלמידים אהבה למקצועות אלו, הוא גורם להם להבין מהי תרומתם המקצועית בחיי היום יום. כל השיעורים שהוא מעביר מצולמים ומוצגים ביוטיוב, כדי לאפשר לתלמידים חזרה על חומר הלימודים שמאפשרת התמקדות והעמקה בחומר. התוצאה: גידול משמעותי במספר התלמידים שבוחרים להגביר את לימודי הפיזיקה בהנחייתו של ויינברג.

מחוץ לכיתה ולמעבדה, הוא מוביל במסגרת מכון וייצמן קהילת מורים אזורית לפיזיקה. הוא חונך מורים חדשים, משתתף בכתיבת תרגילים לאולימפיאדה הארצית לפיזיקה ומכין את התלמידים לתחרויות. בבית הספר הוא מוביל פרויקט חונכות לצמצום נשירה של תלמידים ממגמות חמש יחידות לימוד במתימטיקה ובפיזיקה, תוך מעורבות הדדית שלהם בהשגת המטרות הלימודיות. תכנית החונכות שלו מאפשרת לכל תלמיד לקבל עזרה ללא גבול ולכל התלמידים לקחת אחריות משותפת כדי להצליח ביחד.

בנוסף, הוא יוזם תחרויות שמתבססות על עקרונות פיזיקליים, כמו תחרות סירות מנוע, טילים ומכוניות בהם התלמידים נדרשו לבנות את הכלים ולהפעילם על סמך העקרונות שלמדו. השופטים בתחרויות שהוא יוזם הם תלמידים, בוגרים, שמרחיבים את לימודי פיסיקה בחטיבה העליונה. הידע הרב שצבר יושם גם בהקמת ה"מתחמדע" בחצר בית הספר, בו תלמידים לומדים דרך החוויה המעשית על כוח המשיכה, אנרגיית אור וקול והפעלת חושים. "מה שמאפיין אותו זה החום שלו", מספר אחד מתלמידיו, "כל תלמיד מקבל יחס אישי ותמיד יש לנו אוזן קשבת".

 

 

 

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: