5 יחידות במתמטיקה: תשקיעו במורים, לא בקמפיין

המורה למתמטיקה שלומי חתוכה מסביר מדוע חלק גדול מהתלמידים בוחרים ללמוד ברמה של שלוש יחידות כהצבעת אי אמון במערכת בה הם נמצאים או במורה, ולמה מדובר בתעודת עניות למערכת ולא לתלמידים

שר החינוך נפתלי בנט במסיבת העיתונאים במסגרת קמפיין ה-5 יחידות

שר החינוך נפתלי בנט במסיבת העיתונאים במסגרת קמפיין ה-5 יחידות

במהלך שנת הלימודים האחרונה השיק משרד החינוך בקול תרועה רמה קמפיין (הדגל?) לעידוד תלמידים להיבחן ברמת חמש יחידות במתמטיקה. נניח בצד רגע כמה הנחות יסוד שקשורות בעידוד המטרה הזו ולא באחרות דווקא (שיעורים נגד גזענות, למשל), ואתרכז בהנחה מובלעת אחת: הקמפיין מכוון אל תלמידים, אבל בניגוד למשוואות עתירות נעלמים מה שעומד מאחורי הסיכויים להצלחה במבחן כזה הוא חישוב הרבה יותר פשוט: מי המורה שלך.

בניגוד למשתמע מהכותרת הראשית של הקמפיין, ההחלטה לגשת או היכולת להצליח ברמת חמש יחידות במתמטיקה אינה תלויה ברצון התלמידים אלא באיכות המורים. גם שיעורי עזר או מורים פרטיים לעולם לא יתקרבו למה שמעניקה מערכת החינוך למורים שלה: שמונה שעות שבועיות עם התלמיד, ולקראת הבגרות גם כפול מזה. השחיקה הארוכה בתפקיד המורה, בעקבות שכרו ומעמדו ובתנאים להצלחתו, עם 35 תלמידים בכיתה, פגעה גם באיכותם של המורים עצמם ובאיכות עבודתם והשקעתם. במקרה של חמש יחידות יש לכך משמעות מכרעת: אם המורה בבית הספר אינו מספיק טוב, אין לתלמיד סיכוי רב להצליח. וטוב פירושו שהמורה אינו רק צריך לדעת את החומר על בוריו, אלא צריך גם לדעת לפשט ולהעביר אותו בצורה ההגיונית וגם היצירתית ביותר. כבר יותר מעשור שאני מלמד מתמטיקה ולא מפסיק ללמוד בעצמי, שכן הדרך אל כל תלמיד ותלמיד מלמדת ניואנס אחר.

בניגוד למשתמע מהכותרת הראשית של הקמפיין, ההחלטה לגשת או היכולת להצליח ברמת חמש יחידות במתמטיקה אינה תלויה ברצון התלמידים אלא באיכות המורים. גם שיעורי עזר או מורים פרטיים לעולם לא יתקרבו למה שמעניקה מערכת החינוך

באחד מעיקרי התוכנית של משרד החינוך, נכתב כך: ״שוויון הזדמנויות: כל תלמיד שרוצה ויכול ייגש ל-5 יחידות לימוד במתמטיקה בלי קשר למקום מגוריו". אבל למקום מגוריו השפעה ניכרת על טיב מוריו. הדבר המשמעותי השני תלוי ביכולת של מורה להעביר לתלמידיו את האמונה העצמית ולהבין כי העבודה העיקרית היא לאו דווקא להתחיל בלימוד מתמטיקה, אלא להחדיר בתלמיד אמונה וביטחון, בעיקר לפזר את החשש והפחד, ולהבין כי הדרך לשכל עוברת אצל ילדים דרך הלב בטח במקצוע ידוע לשמצה עד כדי כך שהפך להיות אימת המקצועות ואפילו אגדות אורבניות נכרכו בו (על בני גורן והפועלים התאילנדים שמעתם?). מעבר לכך, התלמידים סומכים ממש על המורה. הם נותנים בו את אמונם ובוחנים אותו. על אף שיכחישו זאת ולעיתים יהיו מודעים לכך, הם מפתחים קשר רגשי עדין אל משמעותי המטיל אחריות גדולה על המורה. לצערי הרב, מורים רבים עושים בדיוק ההיפך ומחדירים בתלמידיהם פחד, חשש וספק. הם מערערים את ביטחונם של התלמידים או פוגעים בדימויים העצמי. חלק גדול מהתלמידים שאני פוגש שבוחרים ללמוד ברמה של שלוש יחידות במקום ארבע או ארבע יחידות במקום חמש, עושים זאת כהצבעת אי אמון במערכת בה הם נמצאים או במורה שהיה אמון על לימודם. זוהי תעודת עניות למערכת לא לתלמידים.

בסופו של דבר, המורה הוא סוכן הקצה של מערכת החינוך לא משנה באיזה קמפיין ידגלו. במשרד החינוך מודעים היטב לבעיות האלו ויודעים גם זאת: אם המורים במערכת היו מספיק טובים, או אם מעמדו של המורה בחברה היה ראוי יותר, לא היה כל צורך בקמפיין כזה. אחרי מורה טוב המלמד ארבע או חמש יחידות היו נוהרים התלמידים כמו אחרי החלילן מהמלין.

 

תגובות

comments

אולי תתעניינו גם ב: